Biltema er klar til første spadestik

Varehuset på Stejlhøj i Kalundborg bliver virksomhedens 16. varehus i Danmark og et af de største

Biltema er klar til første spadestik
Entreprenøren er så småt gået i gang med jordarbejdet på Stejlhøj. Foto: Jens Nielsen

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Det bliver ikke et helt almindeligt spadestik. Det bliver nemlig en gravemaskine, der tager den første skovlfuld med Biltemas direktør ved styrepinden.

Entreprenøren er så småt gået i gang med jordarbejdet til det nye Biltema varehus på Stejlhøj i Kalundborg, men torsdag den 4. november overtager Biltemas administrerende direktør, Jacob Borring Møller, førerhuset på den store gravemaskine for, at tage det officielle første spadestik til byggeriet.

Varehuset på Stejlhøj 33 i Kalundborg bliver Biltemas 16. varehus i Danmark. Virksomheden har længe haft et godt øje for området i og omkring Kalundborg.

 ”Vi er helt klar over, at Kalundborg er et virkelig godt sted for Biltema at etablere sig. Udfordringen har været, at vi selv vil bygge vores varehuse, og derfor giver det naturligvis nogle begrænsninger i form af at finde egnede byggegrunde. Da vi fik muligheden for at købe grunden på Stejlhøj, slog vi derfor omgående til,” fortæller administrerende direktør Jacob Borring Møller.

Siden det første varehus åbnede i Næstved i 2002, havde Biltema de første år herefter en behersket ekspansion i Danmark. Men de oplevede en hurtig succes for hver gang, de åbnede et nyt varehus, hvilket betød, at der kom større fokus på Danmark internt i koncernen. Målet er nu, at nå 25 varehuse i Danmark inden for en overskuelig årrække.

Med sine godt 7.000 kvm bliver varehuset i Kalundborg et af Danmarks største Biltema varehuse, og det bygges efter et helt nyt koncept. Moderne og miljørigtigt byggeri med solceller på taget, og mange andre miljørigtige tiltag. Indvendigt venter der også kunderne en familievenlig café.

Alle Biltemas omkring 19.000 varenumre vil være at finde i varehuset, og Biltema byder både på reservedele og specialværktøj til biler samt et stort varesortiment. Varerne er fordelt på ni produktgrupper: Bil-MC, Båd, Cykler, Fritid, Hjem, Kontor-Multimedia, Byggeri, Bilpleje og Værktøj. Fælles for alle produkterne er, at de bliver markedsført under brandet Biltema, og de købes direkte hos fabrikant. Derfor kan varerne sælges billigst muligt, hvilket er hele Biltemas DNA.

Samarbejder med jobcenter om at finde medarbejdere

Biltema startede som en postordrebutik i Linköping, Sverige - skabt af Sten Åke Lindholm under navnet Handelsbolaget BIL-TEMA i 1963. Originale bilreservedele var meget dyre i 60’erne, og Sten Åke Lindholm fandt hurtigt ud af, at der var god business i at sælge uoriginale reservedele til meget lavere priser via postordre. I 1980’erne åbnede flere varehuse i Sverige, Norge og Finland og senest Danmark. I dag er der 13 varehuse i Danmark.

”Ved åbning af tidligere varehuse havde Biltema et godt samarbejde med det lokale jobcenter for at finde nye medarbejdere, og vi forventer at gøre det samme i Kalundborg,” fortæller Jacob Borring Møller.

Efter planen skal varehuset stå klart i 3. kvartal 2022. Rekrutteringen til varehuset forventes at være igangsat før sommerferien, og Biltema i Kalundborg kommer til at beskæftige godt 40 medarbejdere.

Del