AnnonceLuk annonce




Kattegatforbindelse med bro og færge

18-10-2018

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Tidligere borgmester i Kalundborg (SF), Tommy Dinesen, foreslår en modernisering af et forslag fra 1985-86, da man i Folketinget diskuterede Storebæltsbroen. I dag drejer det sig blot om en Kattegatforbindelse.

I al korthed går forslaget fra Tommy Dinesen ud på, at lave en bro i det lavvandede område mellem Samsø og Hou syd for Århus, ligesom der syd for Samsø laves en færgehavn til bilfærger, der sejler til den nye havn på Asnæs, hvor der er vej til Hovvejen, og bilerne dermed kommer uden om Kalundborg. Der skal altså skabes forbindelse mellem Sjælland og Jylland med både tog og biler, ligesom Kalundborg skal opstå som færge-by.

Forslaget lyder altså på, at man fra Samsø etablerer en tog- og bilbro til Hou lige syd for Aarhus, og fra Asnæs en togtunnel til samlingspunktet ved Samsø. 

”Lavbroen kan have spor til tog, hvor der laves en boret togtunnel, så vandgennemstrømningen til og fra Østersøen ikke forhindres, Østersøen er et meget sårbart hav. Forslaget betyder, at Samsø og Røsnæs friholdes for 4-6 sporede motorvej, og mit bud er, at prisen vil være lavere end, hvad ministeren peger på. En katamaran færge på Molslinjen koster ca. 500 mio. kr.

Røsnæs bliver således ikke en del af en Kattegat forbindelse, men derimod Asnæs. Og i stedet for en bro/tunnel hele vejen, bliver færgetrafik altså inkluderet.

”Der er mange fordele. Færgeforbindelsen er til den nye havn, hvor der allerede bliver etableret nye vej, og på Asnæs er det et område, hvor der er industri i forvejen. Vi får motorvejen til Kalundborg, som alle efterspørger. Vi fritager Røsnæs, og Samsø som gennemkørselsvejKalundborg bliver igen en færgeby, og vi får stadig en Kattegat-forbindelse, men formentlig til færre penge,” siger Tommy Dinesen.

På spørgsmålet om, hvorvidt det er realistisk at satse på færgetrafik i stedet for udelukkende bro/tunnel forbindelse, svarer Tommy Dinesen, at han bestemt mener, at det er realistisk.

”Der er selvfølgelig mange ting, der skal undersøges, men jeg mener, at det er realistisk, og fordi man får et afbræk på en time, kan man vidst godt klare det. I gamle dage brugte vi næsten tre timer på færgerne mellem Kalundborg og Århus. Men jeg er jo heller ikke bilisternes ven, og det er klart dem, der bliver udfordringen her. Jeg går ind for kollektiv trafik, og det er den kollektive trafik, der her får et løft,” siger han.



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0