Undervisning i robotteknologi

Kurset i robotteknologi retter primært henvendelse til de store industrier, herunder altså flere af virksomhederne i Kalundborg

Undervisning i robotteknologi Procesoperatører fra Novozymes er i denne uge på kursus i robotteknologi på Processkolen i Kalundborg. Foto: Gitte Korsgaard.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Hele ugen har Processkolen i Kalundborg afholdt kursus i robotteknologi for første gang, og en gruppe operatører fra Novozymes deltog torsdag i arbejdet med at programmere Cobots.

Kurset i robotteknologi retter primært henvendelse til de store industrier, herunder altså flere af virksomhederne i Kalundborg. I denne uge sidder en gruppe procesoperatører fra Novozymes da også på skolebænken for at lære mere om robotteknologi. Det er første hold på netop dette kursus, men planen er, at kurset fremover bliver udbudt på Processkolen i Kalundborg. Kurset varer en uge, og sluttes af med en prøve.

”De skal lære helt enkel programmering, ligesom de skal kunne betjene, med grundelementer, en robot. Endelig skal de kunne forholde sig til sikkerheden, når man arbejder med robotter,” fortæller Carsten Haakonsen, der er faglærer på Processkolen i Kalundborg, og underviser i kurset om robotteknologi.

Carsten Haakonson fortsætter med at fortælle, at det er det nyeste nye med de såkaldte Cobots, der kommer af en sammentrækning af ’collaborativ’ og ’robot’.

”De er meget sofistikeret, og kan mange ting, herunder kan de programmeres med forskellige former for hastighed og bevægelse meget præcist. Det er i virkeligheden sammen teknologi som med førerløse biler. Den teknologi kan bruges til ualmindeligt meget. Men inden de sidder med robotterne her, sidder de med de små robotter, som vi kalder Dobots. De bliver udelukkende brugt til undervisningsbrug. Her lærer kursisterne det grundlæggende, inden de kommer over til de store robotter, der er langt mere sofistikeret.”

Uddannelsesleder på Processkolen i Kalundborg, Jannik Holbech Rasmussen, er da heller ikke i tvivl om, at processkolen i Kalundborg skal satse på netop den slags kurser, da han mener, at robotteknologi er fremtiden.

”Robotteknologi er fremtiden og som uddannelsesinstitution lokalt i Kalundborg vil vi gerne understøtte behovet fra industrien, og derfor udbyder vi robotkurser. Fremover bliver det en almindelig del af en procesoperatøruddannelse, og industriernes behov for robotteknologi vil kun stige,” siger han.

Del