To nye skulpturer er som en bro mellem kunst og videnskab

De to nye skulpturer skal ses både som udsmykning af det offentlige rum og som en markering af (eller påmindelse om) de bånd, der var mellem kunst og naturvidenskab i 1800-tallets danske guldalder.

To nye skulpturer er som en bro mellem kunst og videnskab
Elever fra Absalon og Helix Lab afslørede de to nye skulpturer. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

I forbindelse med Lundbye Festivalen i Kalundborg blev der onsdag eftermiddag afsløret to helt nye skulpturer ved Campus Kalundborg.

De to nye skulpturer, skabt af henholdsvis billedkunstner Anders Hald og keramisk skulptør Per Ahlmann, blev afsløret foran Professionshøjskolen Absalon og Helix Lab i Kalundborg og overdraget af Lundbyekomitéen til Kalundborg Kommune.

De to nye skulpturer skal ses både som udsmykning af det offentlige rum og som en markering af (eller påmindelse om) de bånd, der var mellem kunst og naturvidenskab i 1800-tallets danske guldalder.

"Afsløringen af to skulpturer samme dag. Der skrives kulturhistorie i Kalundborg i dag," sagde formand for Lundbyekomiteen Holger Prehnum, da han bød velkommen til de mange fremmødte onsdag eftermiddag.

Hans Munk, formand for Kultur- og Fritidsudvalget fik overrakt beviset på, at de to skulpturer nu tilhører Kalundborg Kommune. I sin tale sagde han bl.a.:

"De to skulpturer er som en bro mellem kunsten og videnskab. Man kan sige, at det på en måde er en fortsættelse af Symbiosen, her er en symbiose mellem det kreative i mennesket som er en nødvendighed for vores velbefindende og så det videnskabelige."

Netop forbindelsen mellem kunst og videnskab indgår i tankerne bag de to kunstværker, Anders Halds bronzeskulptur ”Another World” og Per Ahlmanns skulptur med to keramiske søjler ”Perspektivomvenderen”.

Skulpturprojektet støttes af Den Danske Forskningsfond som støtter projektet med 550.000 kr., og Novo Nordisk bidrager med 500.000 kr.

Kalundborg Kommunes bidrag på 250.000 kr. hentes fra en nyoprettet kommunal kunstfond til støtte for udsmykning af det offentlige rum.

Del