Spilmesse på Allikelund Gymnasium

Der var stor trængsel, da 2.x (HTX) på Allikelund Gymnasium afholdte spilmesse, som en del af danskundervisningen.

 

Spilmesse på Allikelund Gymnasium Det var underviser lektor Bjarne Ove Hansen, der stod bag begivenheden på Allikelund Gymnasium. Privatfotos.

kontakt@tv-kalundborg.dk

Normalt er det kun, når der holdes LAN, at salen på Allikelund er fyldt med computere og gaming, men det var også tilfældet tirsdag 7. december. Her var der nemlig stor trængsel, da 2.x (HTX) afholdte spilmesse, som en del af danskundervisningen.

Det var underviser lektor Bjarne Ove Hansen, der stod bag begivenheden, som hurtig tiltrak sig opmærksomhed fra Allikelunds øvrige elever, og på den måde blev noget, klasserne var sammen om.

Men for 2.x var det første og fremmest dansk, for her har de arbejdet med et forløb om computerspil.

”Der er store potentialer i, at inddrage computerspil i faget dansk, og det er faktisk også muligt at gøre uden, at det bliver for teknisk kompliceret. Eleverne kan arbejde med computerspil, som en tekst, de kan analysere med afsæt i deres egen oplevelse af, at spille spillet. Eleverne er vant til at arbejde med tekster i danskfaget, og denne tirsdag nød de at prøve kræfter med en ny type tekst – pixels på en skærm frem for det ofte skrevne ord,” fortæller Bjarne Ove Hansen.

I den forbindelse forklarer han ydermere, at man kan arbejde med såkaldte paratekster rundt om spillet. Dvs. de tekster, der relaterer sig til computerspil som fænomen, men i dette forløb har eleverne fokuseret på at arbejde med spillet som en tekst, der skal analyseres.

På spilmessen på Allikelund kulminerende forløbet med, at man kunne møde elever ved mange forskellige stande, hvor der var taget udgangspunkt i forskellige spil. Den ene stand var en præsentation af det populære mobilspil Angry Birds. Her fortalte eleverne Elena og Clara, at de havde valgt at arbejde med netop dét spil, da det er et spil, alle i deres gruppe havde erfaring med, selv om de ikke spiller så meget. Men forløbet har været både været sjovt og lærerigt for eleverne i 2.x

”Det har været et spændende og anderledes forløb. Dansk med Bjarne er jo meget andet end at læse en novelle. Det gør vi også, men det her forløb har været meget lystdrevet for alle i klassen,” fortæller Elena.

På en anden stand kunne man blive klogere på spillet Metro Exodus, som er nummer 3 i en serie. Jannick kunne fortælle, at spillet er baseret på en bog, og at det er meget medrivende. Desuden bliver man skarp på taktik, og det at bevæge sig i en post-apokalyptisk verden. Rekvisitten, som ses på et af billederne, er en ægte gasmaske, som har været i brug, og har Jannik den blot til pynt nu på sit værelse.

Herefter kunne man møde en gammel kending: Mobilspillet Subway Surfers. Her forklarede Musaab, at Subway Surfers kom på markedet i foråret 2012, og blev en kæmpe succes. I dag er spillet downloadet mere end 2,7 milliarder gange, og i flere år fik de danske ejere overskud på trecifrede millionbeløb på grund af deres spil. Musaab fortalte også, at Subway Surfers blev skabt, fordi spilprogrammøren havde en passion for mode, skateboarding, musik og gadekunst.

Bjarne Ove Hansen forklarede til slut, at det interessante ved sådan et emne i dansk er, at det kan få eleverne til at reflektere over deres spiloplevelse og forståelse af spil samt over de dilemmaer, der opstår i spændingsfeltet mellem på den ene side at skabe et virkelig godt afhængighedsskabende spil og på den anden side samfundets ønsker om at minimere brugen af computerspil blandt børn.

Del