SF vil bygge vestsjællandsk ringbane

"Det giver så meget mening at få aflastet trafikken ind mod Kalundborg, men også at skabe sammenhæng med Høng og Slagelse..."

SF vil bygge vestsjællandsk ringbane
Ny ringbane skal forbinde Kalundborg, Høng, Holbæk, Svinninge og Tølløse, skabe grøn mobilitet og lette presset på trafikken i Vestsjælland. Privatfoto.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk  

Ny ringbane skal forbinde Kalundborg, Høng, Holbæk, Svinninge og Tølløse, skabe grøn mobilitet og lette presset på trafikken i Vestsjælland.

Thomas Malthesen Hiorth, borgmesterkandidat for SF i Kalundborg, bor selv i Svebølle og oplever dagligt de lange bilkøer ind mod Kalundborg. Han ser en vestsjællandsk ringbane som en løsning på trafikpresset.

“Det giver så meget mening at få aflastet trafikken ind mod Kalundborg, men også at skabe sammenhæng med Høng og Slagelse. En effektiv ringbane vil binde byer som Slagelse, Ringsted, Holbæk og Kalundborg sammen og samtidig koble Odsherred på,” siger Thomas Hiorth.

Bussen mellem Kalundborg, Høng og Slagelse tager lang tid, og ifølge borgmesterkandidaten vil toget kunne tilbyde hurtigere, mere sammenhængende transport. “Vi vil få et enormt boost for alle, der bor i dette store område. Familier uden råd til flere biler og studerende vil få lettere adgang til både arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner,” tilføjer han.

Batteritog og grøn mobilitet

Ringbanen skal efter planen køre på batteritog, hvilket både er miljøvenligt og billigt i drift: “Vi skal turde tænke kollektivt og ambitiøst. Dette er en investering i sammenhængskraft, klima og fremtidens lokalsamfund,” siger Peter Westermann, SF’s spidskandidat til Regionsrådet.

Projektet forventes at koste 6–7 milliarder kroner og kan betjene cirka 300.000 borgere. Størstedelen af skinnerne findes allerede, mens strækningen fra Kalundborg Øst til Svinninge skal bygges.

Vision mod kritik

Flere borgerlige politikere har allerede kritiseret projektet som dyrt og urealistisk. Men Thomas Hiorth mener, at kritikken mangler visionært udsyn.

“Er det ikke for ensidigt bare at satse på mere biltrafik, som vi jo ved genererer endnu mere trafik? Al den bil- og lastbiltrafik ender i Kalundborg – hvor skal vi gøre af alle bilerne?” spørger Thomas Malthesen Hiorth.

Han peger på muligheden for pendlerparkeringspladser ved stationerne som en måde at få bilister til at vælge toget.

Stationer, arbejdspladser og uddannelse

Ringbanen vil forbinde centrale knudepunkter som ZBC Høng, Campus Odsherred, Novo Nordisk i Kalundborg og Andel i Svinninge. Det skal gøre både arbejdspladser og uddannelser mere tilgængelige. En rapport fra Trafikkommissionen viser, at Odsherred har de længste rejsetider på Sjælland – op til 90 minutter til nærmeste større by – og presset på infrastrukturen i Vestsjælland stiger.

SF’s forslag i korte træk

  • Strækning: Kalundborg Øst – Høng – Tølløse – Holbæk – Svinninge – Kalundborg Ø
  • Investering: 6–7 mia. kr.
  • Passagergrundlag: Ca. 300.000 borgere
  • Stationer: Ny station ved Kalundborg Øst med Park & Ride
  • Integration: Forbindelse til Odsherredbanen, motorvej og hovedstadsområdet
  • Formål: Grøn mobilitet, bosætning, erhvervsudvikling og uddannelsesadgang

Del