Ny forebyggende digital platform
Mange borgere på socialpsykiatri-, rusmiddel-, udsatte- og hjemløse- og handicapområdet samt pårørende, ansatte, frivillige og samarbejdspartnere taler om behovet for at få et bedre overblik.
Kalundborg Kommunes sociale voksenområde, Center 2 præsenterer ny forebyggende digital platform – Muligt.dk
Mange borgere på socialpsykiatri-, rusmiddel-, udsatte- og hjemløse- og handicapområdet samt pårørende, ansatte, frivillige og samarbejdspartnere taler om behovet for at få et bedre overblik over, hvad der findes af relevante muligheder for dem. Muligheder i form af mere viden om og inspiration til, hvor man kan finde relevante aktiviteter, fællesskaber, videns-arrangementer og konkret hjælp til at styrke sin egen proces. Det skriver Kalundborg Kommune i en pressemeddelelse onsdag.
Skal være overskueligt
Netop relevant viden, inspiration og overblik over hjælpe- og deltagelsesmuligheder er vigtige forebyggende elementer i mange borgeres udviklingsprocesser, og det kan være en konkret barriere for mange, at man dels ikke kender til de mange muligheder, der faktisk findes og dels ikke ved, hvor og hvordan man skal finde frem til dem.
Den digitale platform ”Muligt.dk” er derfor udviklet og skabt sammen med et lokalt digitalt kommunikationsbureau, som et bud på at give et bedre, mere intuitivt nemt og både samlet og fokuseret overblik over relevante muligheder for borgere og interessenter på området. Muligt.dk er bevidst lavet i et moderne feed-format og enkelt design, der ligner andre digitale sociale platforme. Muligt.dk er også lavet som en såkaldt ”mobile-first”-løsning, så den fungerer først og fremmest – og bedst – på en mobiltelefon, fordi de fleste har deres mobiltelefon tæt på sig.
Den nye digitale platform giver et samlet overblik over og inspiration til relevante muligheder og viden – såvel i kommunen, som i regionen og nationalt og ikke mindst til de mange muligheder, der findes i lokal- og civilsamfundet i kommunen. Man kan under de enkelte visninger få bl.a. uddybende information, link til hjemmeside, kontaktinformationer, link til adresse og rutevejledning, automatisk kalenderfunktion mm.
”Vi er, i Socialudvalget, meget optagede af forebyggelse på socialområdet, og vi er derfor rigtig glade på borgernes og interessenternes vegne for, at det er lykkedes at lave dette digitale og mere samlende overblik over, hvad der faktisk findes af gode, hjælpsomme muligheder for dem. Vi tror på, at et sådant overblik i sig selv er forebyggende, fordi man her kan få øje på alle de relevante muligheder, der faktisk findes, ligesom det også kan være til inspiration for nogen. Muligt.dk er også et godt redskab for de pårørende, frivillige, ansatte og samarbejdspartnere, fordi de ud over selv at få inspiration og et bedre overblik også får et redskab til at hjælpe borgerne bedre,” fortæller socialudvalgsformand Gitte Johansen
Indholdet på Muligt.dk opdateres løbende af et kommunikationsnetværk i Center 2, bestående af både ledere, medarbejdere, borgere og frivillige, som sammen sikrer, at indholdet og aktiviteterne er så relevant og aktuelt som muligt.
I løbet af efteråret sættes desuden digitale infoskærme op på alle relevante lokationer i Center 2, som udover at informere om de for de enkelte tilbuds lokale relevante informationer også automatisk kan trække relevante informationer fra såvel Muligt.dk som fra andre relevante steder.