Nu skal det være muligt at gå i juniormesterlære
Konkret handler de nye tiltag om juniormesterlæreordning og timebank.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
I oktober 2024 blev Børn- og Familieudvalget orienteret om en status på realiseringen af initiativerne i folkeskolens kvalitetsprogram, herunder en række initiativer, der skal realiseres løbende frem mod 2028.
I onsdags på Børn- og Familieudvalgsmødet drøftede man således kvalitetsprogrammets initiativer, og udvalget meddelte, at de ønsker at få fremlagt to modeller vedrørende juniormesterlære på deres næste udvalgsmøde.
I folkeskolens kvalitetsprogram er der en række initiativer, som skal realiseres løbende frem mod 2028. For nogle af initiativerne er Kalundborg Kommune godt i gang, mens andre initiativer kræver nye tiltag. På mødet blev udvalget præsenteret for nogle overvejelser omkring nogle af initiativerne, og der blev lagt op til en indledende drøftelse i udvalget om nogle af de konkrete initiativer med udgangspunkt i materialet, som blev præsenteret på mødet. Konkret handlede det om en drøftelse af juniormesterlæreordning og timebank. På mødet havde udvalget derfor indledende drøftelser af tankerne om organisering af juniormesterlære og timebanken, og hvad det vil betyde for folkeskolerne i Kalundborg Kommune.
“Jeg er stor tilhænger af at finde tilbud til alle børn, så jeg er positiv over for juniormesterlæreordningen. Det, der er en udfordringen er, hvordan vi håndterer det, da vi skal være klar fra sommeren 2025, og ikke ved, hvor mange elever, det drejer sig om. Eleverne kan i princippet række hånden op midt på året, og sige at det vil de gerne, ligesom de kan ændre den beslutning midt på skoleåret også. Vi skal derfor finde ud af, hvor de her tilbud skal være, og hvordan de præcis skal strikkes bedst muligt sammen. Men det er en stor udfordring for dem, der sidder og administrerer det. Men vi skal starte op, og så må vi rette til efterhånden. Vi skal løse opgaven, og det gør vi, men det er en svær opgave planlægningsmæssigt. Men der er ingen tvivl om, at det vil være en god løsning for dem, der ikke fungerer med at sidde på skolebænken med en bog I hånden fem dage om ugen,” siger formand for Børn- og Familieudvalget, Henriette Ergemann (Frit Borgerligt Fællesskab).
Hvad er juniormesterlæreordningen?
Juniormesterlære: Fra skoleåret 2025/26 kan alle kommunens folkeskoleelever i 8. og 9. klasse vælge at komme i juniormesterlære. Med ordningen vil eleven i en eller to dage om ugen være i fx praktik i en virksomhed eller deltage i et undervisningsforløb på en erhvervsuddannelse, FGU-institution eller kommunal ungdomsskole. De resterende tre dage skal eleverne modtage undervisning i folkeskolen, men blot i færre fag (som minimum i dansk og matematik). Kommunerne skal tilbyde et lokalt tilpasset forslag til, hvordan man kan tilbyde juniormesterlære.
Hvad er timebank?
Timebank: Fra skoleåret 2025/26 afskaffes det, der hedder understøttende undervisning på alle klassetrin, og midlerne til denne del samles i det, der fremover kommer til at være skolens timebank. Timebanken giver større lokal frihed til lokal prioritering af ressourcerne, som i dag er bundet til understøttende undervisning. De ressourcer kan fx prioriteres til særlige aktiviteter (herunder i en eller flere klasser, der har brug for en særlig indsats), to-lærer-ordning, inklusions- og trivselsfremmende indsatser, den øremærkede indsats for særlig udfordrede elever i dansk og matematik, skoledagens længde samt åbningstid i SFO.