Novo Nordisk Fonden har støttet Biotek-Future projekt med 1,5 mio. kr.

I projektet udvikler og afprøves samarbejder om STEM-undervisning (science, technology, engineering og mathematics) 

Novo Nordisk Fonden har støttet Biotek-Future projekt med 1,5 mio. kr. Mandag blev det spændende Biotek-Future projekt, som skal styrke børn og unges teknologiske og naturfaglige nysgerrighed, afsluttet. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Biotek-Future, et projekt som skal styrke børn og unges teknologiske og naturfaglige nysgerrighed, blev afsluttet mandag. Novo Nordisk Fonden har givet 1,5 millioner kroner til projektet.

Knowledge Hub Zealand, har sammen med projektpartnerne; Kalundborg Kommune, EUC Nordvestsjælland og Absalon fået knap 1,5 mio. kr. i støtte fra Novo Nordisk Fonden til projektet ”BioTEK-Future”. BioTEK-Future projektet skal styrke børn og unges teknologiske og naturfaglige nysgerrighed gennem innovative og anderledes oplevelser i forløb, hvor eleverne blandt andet oplever, hvordan konkret læring er koblet til uddannelses- og karrieremuligheder.

I projektet udvikler og afprøves samarbejder om STEM-undervisning (science, technology, engineering og mathematics) mellem virksomheder, grundskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i Kalundborg Kommune. Centralt for samarbejdet er, at skoler og ungdomsuddannelser indgår som et element i hinandens undervisningsforløb. 

40 lærere og 600 børn og unge har deltaget i projektet. Nu efter projektperioden indgår forløbene i en materialebank forankret i Kalundborg Skoletjeneste, og udrulles til alle kommunens grundskoler og ungdomsuddannelser som ”plug and play” forløb indeholdende en materialekasse og et undervisningsforløb.

Det omfattende projekt blev sat i gang sidste år og mandag blev afslutningen på projektet så markeret på Allikelund Gymnasium, hvor der var opstillet en række stande, så de inviterede gæster kunne høre mere om undervisningsforløb og samtidig kigge nærmere på hvad materialekasserne, som nu skal sendes rundt på folkeskolerne, indeholder.

Med temaer som Mad og melskrubber (om klimavenlige proteiner), Sødt og godt (om sortering og kvalitetskontrol), Sprøde enzymer (om enzymer og brødbagning) og Drivkraft (om digital styring af drivhus), blev robotteknologi og fødevarevidenskab præsenteret.

Bl.a. kunne repræsentanterne fra Høng Landbrugsskole vise hvad der sker når fødevarer konserveres eller ikke konserveres, og det gælder selvfølgelig også mad til dyr. 

Del