Når livet slår knuder, kan du ringe til Ældretelefonen

”Ældretelefonen er lidt Ældresagens pendant til Børnetelefonen. En anonym samtalelinje, ikke en rådgivningslinje, men hvor man kan ringe ind med alle former for emner"

Når livet slår knuder, kan du ringe til Ældretelefonen
Formand for Ældresagen i Kalundborg, Ole Lauritzen, bød velkommen til Vibeke Bruun-Toft, Ældresagens leder af ældretelefonen. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Når livet slår knuder, eller du savner nogen at tale med, kan du ringe til Ældretelefonen. En samtalelinje til ældre borgere som i den anden ende af røret vil du møde et menneske, der har tid og ro til at tale. Tirsdag blev Ældresagens såkaldte ’ringere’ informeret om det nye tiltag.

Vi har alle brug for nogen at tale med om det, der fylder i vores liv. Nogle har venner og familie, de kan tale med, andre af os har ikke. Men alle kan føle sig alene af og til. Også selvom man har familie og andre tæt på, kan der være situationer og emner, som er svære at tale om med dem. Og meget føles lettere, når man deler det med andre. 

På Ældretelefonen kan du ringe anonymt med lige det, der fylder og er svært for dig. Det kan være ensomhed, en ægtefælle eller egen sygdom, ønsket om at se sine børnebørn eller noget helt andet. 

Ældretelefonen er et nyt tiltag hos Ældresagen og som er støttet af TrygFonden i en treårig forsøgsperiode.

Tirsdag var Vibeke Bruun-Toft, Ældresagens leder af ældretelefonen, i Kalundborg for at fortælle om det nye tiltag med ældretelefonen til de 32 såkaldte ’ringere’ som hver dag foretager tryghedsopkald til ældre borgere.

”Ældretelefonen er lidt Ældresagens pendant til Børnetelefonen og min drøm er, at om 10 år er ældretelefonen lige så kendt. Ældretelefonen er en anonym samtalelinje, ikke en rådgivningslinje, men hvor man kan ringe ind med alle former for emner og når man ringer ind til ældretelefonen, skal man gerne være et andet sted når man lægger røret på end man var da man ringede op,” fortæller Vibeke Bruun-Toft.

Ældretelefonen har været i gang siden juni måned og det er typisk sundhedsfagligt personale eller præster som tager telefonen, alle frivillige, dem er der på nuværende tidspunkt 43 af og målet er 120 frivillige om tre år.

Siden juni hvor ældretelefonen startede har der været 1147 samtaler. 75% er kvinder og i alderen 60 til godt 80 år, oplyser Vibeke Bruun-Toft.

Ældretelefonen har åbent mandag til fredag fra kl. 9-15 og telefonnummeret er 32 210 210

Del