Man kan - også når man er ordblind

Julie startede med at fortælle, at der er 400.000 ordblinde i Danmark. Selvom det er en meget stor målgruppe, så møder alle ordblinde ofte fordomme mod deres handicap.

Man kan - også når man er ordblind
Uge 40 er verden over International Ordblindeuge, og derfor havde Center for Specialundervisning (CSU) arrangeret en event på Kalundborg Bibliotek.

Kontakt@tv-kalundborg.dk

Uge 40 er verden over International Ordblindeuge, og derfor havde Center for Specialundervisning (CSU) arrangeret en spændende event på Kalundborg Bibliotek torsdag aften den 6. oktober.

Her var alle velkomne til at komme og blive klogere på ordblindhed generelt og på forskellige former for it-hjælpemidler. Faktisk var det første gang, at CSU afholdt en sådan begivenhed i Kalundborg, og det var kommet i stand, fordi CSU havde hjulpet en nyuddannet ordblind dyrlæge med hjælpemidler i forhold til hendes nye job i kommunen. Efter en god dialog blev denne aften en realitet i begyndelsen af oktober.

Med den indbydende duft af kaffe og kage på biblioteket dukkede flere og flere borgere op og fandt en stol, hvorfra de var parate til at høre to unge kvinder fortælle om deres egne erfaringer med ordblindhed. Først gav Karla Lentz ordblindeunderviser og -koordinator i CSU Kalundborg alle en varm velkomst og fortalte, at hun drømmer om, at der skal være plads til, at mange mødes, og at mange deler erfaringer om ordblindhed — så der fremover vil være meget mere plads til og fokus på ordblindhed. Herefter gav hun ordet til aftenens første gæst: Julie Kirkemann Riisby.

Fordommene skal dø

Julie startede med at fortælle, at der er 400.000 ordblinde i Danmark. Selvom det er en meget stor målgruppe, så møder alle ordblinde ofte fordomme mod deres handicap. Julie gengav nogle af fordommene: ”Hvis man ikke kan læse og forstå, så er man nok lidt dum”. Og hun fortsatte med at fortælle: ”Det er en udbredt misforståelse, at ordblindhed og begavelse hænger sammen. Eller man kan som ordblind blive mødt af denne holdning: Det er snyd at ordblinde har hjælpemidler. Dette er kun nogle af de udsagn, man kan blive mødt af i hverdagen, men det er ikke tilladt at diskriminere andre mennesker i Danmark, og ordblindhed er et handicap,” sluttede Julie.

Ordblind dyrlæge

Herefter begyndte Julie at fortælle sin uddannelseshistorie. Det hele startede i de små klasser, hvor Julie meddelte sin mor, at hun ville stoppe med at gå i skole.

Det fik hun dog ikke medhold i. Hendes mor sagde til hende: ’’Du skal gå i skole, du får nogle skrammer, men du skal nok klare det. Jeg er her for dig.’’ Lidt senere fik Julie en skøn kanin, som en dag måtte til dyrlæge. Desværre døde kaninen, men Julie fik født en tanke i sit liv – hun ville være dyrelæge.

Så skiftede hendes fokus fra at være i skole pga. frikvartererne til at være i skole for at lære noget. Siden har Julie af og til været hos optikeren, og hver gang har beskeden været den samme: ”Du trænger ikke til briller. Du har spændingshovedpine. Du bruger alle dine ressourcer på at læse og terpe. Tag nogle pauser.”

I 9. klasse mødte Julie sin uddannelsesvejleder, som spurgte, hvad hun ville være. ”Jeg skal være dyrlæge” svarede Julie hvortil vejlederen svarede: ’’Jeg kan se i dine papirer at du er ordblind - hvad er din plan B?’’ Og pludselig var Julie en ung pige uden en plan. Men hjemme fik hun opbakning, og hun kom i gymnasiet. Julie havde nemlig et snit på 9,6 fra folkeskolen.

I gymnasiet tog Julie den beslutning, at hun ikke længere ville være den, der brugte dobbelt så lang tid på lektierne. Hun ville leve livet lidt, have tid til venner, kæreste og sjov. Det er vigtigt at vælge, at være et helt menneske. Julie blev student, og kom senere ind på drømmestudiet. Her gik hun desværre ned med stress. Hendes krav til sig selv var alt for høje. Heldigvis fik hun god hjælp og var på et kursus: ”Bliv god til at studere som ordblind. Studer smart, ikke hårdt.” Julie fik lov til at optage sin undervisning, og hendes SPS-lærer hjalp hende med at strukturere pensum, speciale og med god vejledning i alle IT-værktøjer. Dem havde Julie nemlig ikke slidt så meget på, da hun havde opøvet strategier til at undvære dem. Specialet blev så godt, at det er blevet til en publiceret artikel i et fagblad, som også skal også publiceres i et EU-blad. Og mens Julie skrev speciale, fik hun en kontrakt og startede på sit nuværende job som dyrlæge i Kalundborg Kommune.  Her havde Julie brug for hjælpemidler, derfor kontaktede hun CFU, og i løbet af en uge var arbejdspladsen klar til Julie.

Efterfølgende blev ordet givet videre til aftenens anden taler, Alma Kirkemann Lorentzen. Udover at Alma og Julie er i familie sammen, så arbejder de to også sammen rent professionelt. Julie er formand i Dysleksi Ungdom (DU), og Alma er blevet konstitueret næstformand frem til næste valg i november. Selv om Alma kun er 17 år gammel, er hun også elevrådsformand på Allikelund Gymnasium, hvor hun til daglig læser en HHX. Desuden er hun også bestyrelsesmedlem i NEG, som er den fusionsskole, som Allikelund Gymnasium er en del af. Lige som Julie er hun meget aktiv, og lader sig ikke stoppe af sit handicap. Alma fik i 2. klasse konstateret, at hun har ordmobilisering.

”Jeg forklarer det altid sådan her,” sagde Alma og fortsatte: ”Jeg har et stort kammer fyldt med ord i min hjerne. En lille mand løber rundt og finder ordene til mig. Men hvis jeg har travlt, så kan han ikke finde ordene, og så kan jeg f.eks. ikke sige dem. Irriterende, men sådan er det bare.”

Som hjælpemiddel fik Alma en iPad med et flot rødt etui i 2.klasse. Men de andre elever stillede sig undrende over for, at Alma måtte have denne fine iPad. Hun blev mødt af udsagn som ”Det er snyd – hvorfor har du den? Du er jo meget bedre end os andre?”, kunne en berørt Alma fortælle. Ingen tog hende i forsvar, og derfor stoppede hun med at bruge sine hjælpemidler. Så tillærte hun sig forskellige strategier, så hun ikke blev konfronteret med sin ordblindhed gennem dette gruppepres.

Ordblindeefterskole

Alma fik lov til at komme på en efterskole for ordblinde i 9. + 10. klasse. Her mødte hun undervisere, som forstod hende, og hendes syn på sig selv ændrede sig markant.

”Det gik op for mig, at jeg var bare lige som alle de andre her på skolen. Vi var alle ordblinde. Det var en stor frihed,” fortalte Alma. Efter endt 10. klasse besluttede Alma sig for at søge ind på en HHX på Allikelund Gymnasium. ”Jeg ville have en ungdomsuddannelse, som handler om den virkelig verden, og hvor vi arbejder med mennesker og virksomheder,” lød forklaringen.

Alma var spændt på at skulle skifte fra en ordblindeskole til et gymnasium: ”Så kom jeg ind ad døren på Allikelund, og her stod studievejleder Helle med åbne arme og tog imod mig. Hun er helt fantastisk. Hun har hjulpet mig med it-værktøjer, kursus i programmer, som underviserne også deltager i for at være opdaterede, og så har jeg fået min egen mentor, som hjælper mig med lige præcis det, jeg har behov for. Jeg bruger f.eks. min mentor til at forstå matematikopgaver, som er teksttunge, og til hjælpe mig med at disponere mine afleveringer. Jeg føler i den grad, at jeg har valgt mit liv.”

Da Alma begyndte i gymnasiet, besluttede hun, at hun skulle have det sjovt: ”Jeg elsker virkelig at gøre noget for andre. Og sætte mig selv lidt til side. Det er hele drivkraften i mig. Jeg drømmer rigtig meget om at blive politiker. Jeg vil gerne gøre en forskel. Jeg har ikke en snorlige plan for at komme på Borgen. Jeg skal have noget viden, som jeg kan bære ind. Jeg har fået skrammer. Det har givet mig det, at jeg står et sted i dag, hvor jeg tør sige: Jeg vil det her, fordi det er det her, jeg vil. Det er vigtigt for mig at jeg har en fantastisk kæreste og familie som siger: ’Du kan så meget’. Jeg har en skole, som giver mig opbakningen. Jeg er super taknemmelig for at gå på Allikelund Gymnasium, hvor der er plads til mig.”

Til drømmen om at blive politiker har Alma således allerede en mærkesag klar: Det er et handicap at være ordblind. Det kræver mange flere ressourcer at tage en uddannelse — men på SU-styrelsens hjemmeside kan man læse, at der gives ekstra SU til handicaps, dog ikke ordblinde. Der er kun 24 timer i døgnet, så det er svært for mange at bruge flere ressourcer på studiet og samtidig have et fritidsjob og et liv. Dét vil Alma gerne gøre noget ved.

Efter de spændende indlæg kunne man fx booke tid til en ordblindetest, få en personlig snak om ordblindhed og høre om alle de spændende tilbud, der findes i CSU og DU. Og selv om aftenen sluttede omkring kl. 21, var biblioteket stadig åbent til 22. En venlig bibliotekar fortalte, at bøgerne kun hviler sig om natten, da biblioteket igen åbner kl. 7 næste morgen.

Del