Lad os give plads til hinanden på landevejen

Vi er mange om at dele landevejene, og der er mange hensyn at minde om.

Lad os give plads til hinanden på landevejen Kampagnen ”Vi deler vejen” ruller igen ud i det ganske land for, at gøre opmærksom på, at der skal være plads til alle på landevejene.

I Danmark er der rigtig mange kilometer landevej, som tjener mange formål. Vi tager den til og fra job, skole og fritidsaktiviteter i bil, på knallert og cykel. I weekenderne snupper nogle hundredvis af kilometer på racercyklen, mens andre tager bilen i sommerhuset. Vi er mange om at dele landevejene, og der er mange hensyn at minde om.

Derfor ruller kampagnen ”Vi deler vejen” nu igen ud i det ganske land for, at gøre opmærksom på, at der skal være plads til os alle på landevejene. De danske landeveje snor sig gennem oldtidslandskaber, skove og rapsmarker, som om lidt står i fuldt flor, og vejene lægger hvert eneste år asfalt til hundredtusindvis af pendlere, cykelmotionister og turister på to hjul.

Sådan skal det være, for cykling er en rigtig fin form for motion i hverdagen, og naturoplevelser er gode for både krop og sjæl. Det er de færreste i tvivl om, men flere og flere stiller cyklen i redskabsskuret til fordel for bilen, bussen eller toget. Det handler for nogle om praktik, men for andre handler det om tryghed, da pladsen på landeveje uden cykelstier kan være knap.

Men uanset om man sidder bag rattet på en bus, lastbil eller personbil – eller har hænderne på cykelstyret – skal der være plads til alle på landevejene. Derfor bliver kampagnen ”Vi deler vejen”, som Transportministeriet, Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union, FDM og Vejdirektoratet står bag, nu igen rullet ud langs en lang række landeveje rundt omkring i landet.

”Danmark er et cykelland. Det skal vi blive ved med at være. Derfor skal vi have flere op på cyklen - ikke mindst vores børn og unge, som vi desværre kan se cykler mindre. Sikkerhed og tryghed er afgørende for cyklister. Derfor skal vi udvikle vores cykelinfrastruktur med flere og bedre cykelstier. Men vi skal også være bedre til at passe på hinanden,” siger transportminister Trine Bramsen.

I kredsen bag kampagnen ”Vi deler vejen” er der fuld opbakning til det gode initiativ, og i Cyklistforbundet er der en klar opfordring til at vise hensyn til hinanden på vejene.

”Manglende tryghed på vejen er noget af det, der i den grad afholder folk fra at vælge cyklen. Her til maj deltager mange tusinde i Cyklistforbundets kampagne Vi cykler til arbejde, og mange af dem plejer ikke at cykle til arbejde. Jeg vil ønske, at de både oplever, hvor fantastisk det er at komme sund og frisk frem til arbejde, og har haft en tryg oplevelse med det. Så derfor: Tag hensyn og pas på hinanden. I England har man lige indskærpet, at bilister skal holde mindst 1,5 meters afstand til cyklister. Det er en god regel,” siger Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet.

I Rådet for Sikker Trafik er meldingen også, at det skal være sikkert og trygt for alle at færdes på landevejene.

”Der er mange forskellige trafikanter, der bruger landevejene, og desværre sker der også mange ulykker på de veje. Hvis vi alle bliver bedre til at vise hensyn til hinanden, give plads og holde afstand, når der for eksempel overhales, så kan det blive mere trygt og sikkert for alle, og det er der brug for,”  siger adm. direktør for Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

Del