Kommunens borgerrådgiver kommer med sine anbefalinger
Borgerrådgiver, Michael Jonasen, kommer - i forbindelse med sin årlige beretning -med forslag og anbefalinger til Kommunalbestyrelsen.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Kommunalbestyrelsen besluttede på deres møde onsdag at tage Kalundborg Kommunes borgerrådgivers beretning til efterretning. Borgerrådgiveren skal i en årlig beretning redegøre for bl.a. eventuelle konstateringer af overordnede forhold inden for borgerrådgiverens kompetence, som ikke er tilfredsstillende i kommunens sagsbehandling og borgerbetjening m.v.
Borgerrådgiver, Michael Jonasen, kan i forbindelse med sin årlige beretning komme med forslag og anbefalinger til Kommunalbestyrelsen, hvilket han har gjort i form af fire anbefalinger. Michael Jonasens beretning er udarbejdet for perioden 1. juni 2023 – 31. maj 2024.
Kommunalbestyrelsen var positive over for beretningen, og Tina Beck-Nilsson (A) sagde bl.a.: “Kommune – det er jo fællesskab. Og det er vigtigt at sige, at vi er jo borgernes. Altså kommunen er borgernes. Derfor skal det jo også være kommunen i fælleskabet, der skal hjælpe borgerne med de udfordringer, der nu er…Det synes jeg, at borgerrådgiveren peger på, at vi skal hjælpe borgerne og ikke modarbejde dem."
De fire anbefalinger fra borgerrådgiveren:
- Anbefaling om fremdrift i sagerne.
- Anbefaling om at agere fremfor at reagere (og ”jo før jo bedre”).
- Anbefaling om at undskylde fejl – og ikke blot beklage.
- Anbefaling om opmærksomhed på faldgruber i det fortsatte arbejde med AI (kunstig intelligens).
En lille stigning i henvendelser
Der har i alt været 253 henvendelser i perioden, og her har henvendelserne I høj grad været fra Jobcenter med 51 henvendelser og Fagcenter Børn- og Familie med 63 henvendelser.
“En gang årligt skal jeg afgive en årsberetning til kommunalbestyrelsen. Min årsberetning sammenfatter de erfaringer, som jeg har gjort mig på baggrund af det seneste års borgerhenvendelser. Årsberetningen indeholder derudover nogle konkrete anbefalinger til, hvordan Kalundborg Kommune kan forbedre sagsbehandlingen det kommende år. Dette er min anden beretning som borgerrådgiver i Kalundborg Kommune og dækker perioden 1. juni 2023 – 31. maj 2024. I perioden har jeg haft 253 henvendelser fra borgere med relation til Kalundborg Kommune. Det er en lille stigning i forhold til den sidste beretningsperiode,” skriver Michael Jonasen i sin beretning.
Skaber læring i kommunen
Han skriver endvidere, at han sidste år oplevede, at hans beretning blev taget vel imod, og at de observationer, som han havde gjort sig, i et vist omfang skabte læring i organisationen.
“Det er grundlæggende ikke sådan, at de borgerhenvendelser, som jeg har fået i denne periode, har været skelsættende anderledes end de henvendelser, jeg fik i sidste periode. Problematikkerne er derfor også de samme, hvilket jeg vender tilbage til i selve beretningen,” skriver han og fortsætter: “En af borgerrådgiverfunktionens vigtigste funktioner er at skabe læring i organisationen. Kalundborg Kommune har en forpligtende læringskultur. Det betyder, at vi som medarbejdere og som kommune hele tiden fortsat skal gøre os umage, spille os selv og vores kollegaer gode og hele tiden forsøge at blive en lille smule bedre, end den sidste sag. Hvordan kan vi lære af de sager, som er gået skævt? Og hvordan kan vi lære af de sager, som er gået godt?”
Michael Jonasen skriver yderligere i sit forord til beretningen, at han er ansat til særligt at holde øje med, at de for valtningsretlige spilleregler og principper overholdes, men også til at hjælpe borgere med en stemme, hvis man føler sig forkert behandlet eller overhørt af kommunen.
Beretningen fra borgerrådgiver Michael Jonasen er offentliggjort som bilag til punktet på kommunalbestyrelsesmødet onsdag.