Kommunen sætter fokus på fremtidens madtilbud til brugerne

Kalundborg Kommune sætter fokus på fremtidens madtilbud til brugerne af kommunens madservice, selvom der generelt stor tilfredshed med kvaliteten.

Kommunen sætter fokus på fremtidens madtilbud til brugerne
Formand for Ældre- og Sundhedsudvalget i Kalundborg Kommune, Peter Jacobsen, mener det gode måltid skal være hjørnestenen i fremtidens pleje i Kalundborg Kommune. Arkivfoto: Jens Nielsen.

Af Thomas Gosch thomas@tv-kalundborg.dk

Der er generelt stor tilfredshed med kvaliteten af den mad, der leveres til brugerne af kommunens madservice – både til hjemmeboende, beboere i botilbud og på plejehjem. Mange giver udtryk for, at maden smager godt, at der er variation i menuen, og at de daglige måltider bidrager til glæde i hverdagen.

Men selv når noget fungerer godt, kan der være plads til forbedring. Det er tanken bag det nye udviklingsarbejde, som Ældre- og Sundhedsudvalget nu har sat i gang. Udgangspunktet bliver en tilfredshedsmåling blandt brugerne, som skal give et klart billede af, hvordan madtilbuddet opleves i dag – og hvor der kan sættes ind. Samtidig vil kommunen hente inspiration fra andre leverandører og kommuner, der arbejder med mad og måltider som en central del af plejen.

”Vi ved, at maden betyder meget mere end blot næring. Et godt måltid kan være dagens højdepunkt, et øjeblik af fællesskab og omsorg – og det skal vi tage alvorligt. Vi vil bygge videre på det, der allerede fungerer, men også turde stille spørgsmål ved, hvordan vi kan gøre tingene endnu bedre,” siger formand for Ældre- og Sundhedsudvalget i Kalundborg Kommune, Peter Jacobsen.

 

 

Nyt udviklingsarbejde

Udviklingsarbejdet kommer til at spænde bredt. Udvalget vil blandt andet se nærmere på visitationskriterierne, takstpolitikken, leveringsbetingelser, investeringsbehov, samt rekruttering og kompetenceudvikling hos medarbejdere i madserviceområdet. Det handler om at skabe en helhed, hvor kvalitet, økonomi og værdighed går hånd i hånd.

”Vi skal sikre, at vores borgere får en madservice, som både er velsmagende, fleksibel og fremtidssikret. Det betyder, at vi skal have blik for alt fra råvarer og produktion til transport og de mennesker, der står for at levere og servere maden. Mad er nemlig også omsorg – og det kræver at vi fortsat har dygtige, engagerede medarbejdere,” uddyber Peter Jacobsen.

Når tilfredshedsmålingen er gennemført, vil resultaterne danne grundlag for de næste skridt i udviklingen af madtilbuddet.

”Vores ambition er klar,” siger Peter Jacobsen og fortsætter ”Vi vil forbedre det eksisterende madtilbud – både for hjemmeboende borgere og for dem, der bor på vores plejehjem. Det gode måltid skal være hjørnestenen i fremtidens pleje i Kalundborg Kommune.”

Del