Kommunen rækker nu ud til erhvervslivet efter DI-analyse

Flere erhvervsfolk har været ude med kritik af Kalundborg Kommune og deres erhvervsvenlighed, men nu rækker kommunen ud til både Dansk Industri og de lokale erhvervsvirksomheder.

Kommunen rækker nu ud til erhvervslivet efter DI-analyse
Martin Damm er klar til dialog med erhvervslivet efter DI's analyse, som placerer Kalundborg Kommune som nr. 79. Arkivfoto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Kalundborg Kommune er placeret som nr. 79 af 91 deltagende kommuner i DI’s analyse om den lokale erhvervsvenlighed. Det har udløst kritik fra dele af erhvervslivet og nu rækker kommunen ud til virksomhederne.

Dansk Industri (DI) kom i sidste uge med en analyse af den lokale erhvervsvenlighed i landets kommuner, og Kalundborg kan ikke prale af at ligge i den gode ende. Faktisk er kommunen samlet faldet fra en 55. plads til en 79. plads, og på flere parametre ligger de meget langt nede på listen.

Flere erhvervsfolk har været ude med kritik af Kalundborg Kommune og deres erhvervsvenlighed, men nu rækker kommunen ud til både Dansk Industri og de lokale erhvervsvirksomheder.

”Vi inviterede Dansk Industri til et møde allerede dagen efter analysen udkom for, at drøfte resultatat og så tænker jeg, at vi inviterer erhvervslivet generelt til en dialog i samarbejde med Kalundborgegnens Erhvervsråd, hvor vi starter med at gennemgå analysen fra DI og hvor der er mulighed for at få spurgt ind til de eventuelle frustrationer man har. Og så skal vi finde ud af hvordan erhvervslivet gerne vil informeres, hvad er det for kanaler de finder brugbare, vi skal jo ikke kloge os på hvad der måske kunne være nyttigt, men vi stiller meget gerne op til dialog,” fortæller borgmester Martin Damm (V).

Lige netop Information og dialog er et af punkterne i analysen, hvor Kalundborg Kommune ligger i bunden, men det bliver der rettet op på fremover.

Et par af de andre punkter hvor Kalundborg Kommune ligger langt nede på listen er punkterne infrastruktur og transport samt arbejdskraft, men det er der ifølge borgmesteren en god grund til.

”Det som fylder mest i analysen, er infrastruktur og arbejdskraft, og det er forståeligt, for lige nu er der så meget gang i hjulene. Det er svært at finde kvalificeret arbejdskraft, og når der er gang i så mange ting som nu, så er der mange biler på vejene. Traditionelt set så scorer man godt på de to parametre når der ikke er gang i hjulene, så er der masser af plads på vejene og masser af arbejdskraft, der er bare ikke nogen ordre,” fortæller Martin Damm, og fortsætter, ” Vi er vækstet mere end 1000 job hvert år de sidste år, og kommunen gør et stort arbejde for at skaffe medarbejdere fra udlandet via vores ’Work in Kalundborg’ og med hensyn til infrastrukturen, det er bare noget som tager noget tid, men vi er godt i gang med alle de ting som skal støtte op om den kommende motorvej og så arbejder vi med DSB om, at få nogle flere tog til at køre til Kalundborg.”

Byggesagsbehandlingen har gennem efterhånden flere år været til debat og det er også et af de punkter hvor Kalundborg Kommune får en dårlig karakter selv om resultatet er bedre end sidste år.

”Sagsbehandlingstider for byggesager var sidste år 81 dage i gennemsnit, nu er den 67 dage, men spørger man virksomhederne så synes de det er blevet meget værre, derfor er analysen ikke helt retvisende på alle punkter,” siger Martin Damm, som er klar til dialog med erhvervslivet, idet både kommune og erhvervsliv har samme interesse i, at hele området klarer sig så godt som muligt.

Del