Kalundborgmotorvejen er en dårlig forretning
Transportminister Thomas Danielsen (V) erkender overfor Ingeniøren, at Folketingets transportudvalg har fået forkerte oplysninger om samfundsøkonomien i en udvidelse af Kalundborgmotorvejen

Af Jens Nielsen
I denne uge slog transportminister Thomas Danielsen (V) fast overfor Folketinget, at det fortsat er en god investering for samfundet at udvide Kalundborg-motorvejen, selvom projektet er blevet en halv milliard dyrere end først antaget. Det skriver Ingeniøren.
Transportminister Thomas Danielsen (V) erkender overfor Ingeniøren, at Folketingets transportudvalg har fået forkerte oplysninger om samfundsøkonomien i en udvidelse af Kalundborgmotorvejen for 2,6 mia. kroner.
Den fulde udvidelse har ikke en samfundsøkonomisk forrentning på 3,4-3,5 % som først oplyst, men kun på 2,9 %, skriver Ingeniøren.
”Jeg blevet opmærksom på, at der er en fejl i de af Transportministeriet oplyste tal om samfundsøkonomien for 3. etape af Kalundborgmotorvejen,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Selvom de nye tal viser, at udvidelsen af Kalundborgmotorvejen ikke er rentabel, set fra et samfundsøkonomisk perspektiv, så tyder alt på, at udvidelsen vil blive gennemført.
Det sidste stykke af Kalundborgmotorvejen fra Regstrup til Kalundborg skal stå færdig i 2028.