Kalundborg Havn endnu mere elektrisk og grøn

Havnebestyrelsesformand Jesper Wienmann Hansen fortalte om bl.a. en række af nye elektriske tiltag på Kalundborg Havn

Kalundborg Havn endnu mere elektrisk og grøn
Havnebestyrelsesformand Jesper Wienmann Hansen fortalte om bl.a. en række af nye elektriske tiltag på Kalundborg Havns årlige møde med kunder, brugere og samarbejdspartnere, der torsdag aften var samlet på Café Dyrehøj. Privatfoto

Af Jens Nielsen

En række af tiltag på Kalundborg Havn gør Kalundborg Havn endnu mere grøn og elektrisk, og målet om at blive verdens første CO2 neutrale containerterminal er indenfor rækkevidde.

Tilbage i april måned i år blev Kalundborg Havns og APM Terminals fælles projekt Green Zealand Gateway – Sjællands Grønne Gateway – udpeget som vinder af årets bæredygtighedspris 2024.

Det betyder bl.a. at de to containerkraner på Ny Vesthavn ombygges, så de bliver elektriske, et arbejde som lige nu foregår. Samtidig skiftes der til et grønt brændstof, det kaldes hydrogenereret vegetabilsk olie (HVO), på reachstakere (de køretøjer som stabler containere på pladsen) og lastbiler på terminalen på Ny Vesthavn, og på kort sigt omdannes de også til eldrevne køretøjer.

”Det er et stort anlægsprojekt sådan at etablere infrastrukturen og forsyningen af landstrøm til kranerne, men vi er næsten i mål. I denne uge er teknikere fra Tyskland påbegyndt ombygningen af vores to kraner, så de går fra at være dieselelektriske til at kunne køre udelukkende på el,” fortalte havnens bestyrelsesformand, Jesper Wienmann Hansen til små 100 deltagere ved havnens årlige møde med kunder, brugere og samarbejdspartnere, der torsdag aften var samlet på Café Dyrehøj.

Landstrøm

Det er ikke kun Ny Vesthavn som bliver ’elektrisk’. I denne uge er afsluttet et projekt med etablering af landstrøm i Østhavnen på kaj 4,5,7 og 9, så Kalundborg Havn nu kan tilbyde landstrøm til de skibe der er i stand til at modtage landstrøm.

”Det har været et kostbart projekt, som passerer et tocifret millionbeløb i anlægssum, men som er støttet med 50% af Trafikstyrelsens Havnepulje,” fortæller Jesper Wienmann Hansen.

Elfærge

Molslinjen og Kalundborg Havn er også gået i gang med at lave et nyt færgeleje og opmarchområde til Samsølinjens nye elfærge M/F Tyrfing.

Den nye færge til Samsø skal først i det nye år sejle fra det gamle færgeleje for Kalundborg-Århus ruten og elfærgen skal kunne lade op på bare 20 minutter, så også her bliver Kalundborg Havn ’helt elektrisk’.

Del