Jule-ikon besøger Kalundborg

Den ikoniske Coca-Cola julelastbil kommer – med hjælp fra selveste julemanden - til Kalundborg.

Jule-ikon besøger Kalundborg Den ikoniske Coca-Cola julelastbil kommer – med hjælp fra selveste julemanden - til Kalundborg.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Den ikoniske Coca-Cola julelastbil kommer – med hjælp fra selveste julemanden – igen på hjul i år efter at have stået i garage under pandemien. I år gæster den 25 byer – heriblandt Kalundborg, hvor den kommer forbi Meny på Nørre Allé.

Onsdag den 15. december kl. 15-19 vil julemanden uddele iskolde Coca-Cola, mens man kan besøge hans værksted, og få taget et familieportræt ved en kæmpe iskube. Det vil også være muligt at støtte Mødrehjælpen ved at købe kugler til juletræet eller en miniatureudgave af den populære Coca-Cola julelastbil.  

Julelastbilen er lig med jul og vækker hos mange minder om rensdyr, bjældeklang, brunkager og ikke mindst nærvær og hygge, som vi kender fra tv-reklamen om den ikoniske Coca-Cola julelastbil, der kører gennem det smukke snelandskab, og nu kan kalundborgenserne altså glæde sig til at (gen)se den fine røde julelastbil.

Alle aktiviteter er udendørs for at sikre et corona-sikkert univers.

Julehjælp til Mødrehjælpen 

Julelastbilen er et stort tilløbsstykke i hele verden – også i Danmark i flere år. Derfor ønsker Coca-Cola at bruge den til at sprede ekstra meget julehygge ved at støtte Mødrehjælpens arbejde.

I 2019 samlede Coca-Cola og julelastbilen næsten 300.000 kr. ind til Mødrehjælpen, som er en socialhumanitær organisation, der hjælper gravide og forældre i sårbare situationer samt bidrager til at udvikle dansk socialpolitik. Mødrehjælpen rådgiver og støtter over 25.000 børn og forældre om året, der er ramt af sygdom, vold og skilsmisse. 

I år er der ekstra meget brug for Mødrehjælpens støtte til udsatte familier, fordi mange familier er blevet økonomisk pressede under pandemien, og det sætter især spor op til julen.

”Øgede udgifter til eksempelvis computere og mad til hjemmeskolede børn var en af konsekvenserne af pandemien. Når børnene ikke går i dagpleje, vuggestue eller børnehave, skal man pludselig give både morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Det gør ondt på økonomien – og for forældre, der i forvejen har en stram økonomi, bliver det umuligt at lægge til side til vintertøj og højtider som juleaften,” fortæller Ninna Thomsen, direktør for Mødrehjælpen.

Støt udsatte børnefamilier

I år bliver der to slags merchandise, man kan få fingre i. Den velkendte miniatureudgave af julelastbilen samt en julekugle til træet mod en frivillig donation til Mødrehjælpens julehjælp på 25 kroner.

”Vi oplevede forrige år, at mange udtrykte ønske om at købe merchandise ved julelastbilen. Det vil vi gerne imødekomme, men på en sådan måde, at vi samtidig gør noget godt for de familier, som har det ekstra hårdt i julen. Derfor kan alle få en miniatureudgave af julelastbilen eller en julekugle til træet med hjem mod en frivillig donation til Mødrehjælpens julehjælp på 25 kroner. Alle skal have mulighed for at fejre jul med deres børn,” siger Annette Spanggard, kommunikations- & CSR-direktør hos Coca-Cola Danmark.

Læs mere om Mødrehjælpen her  https://mødrehjælpen.dk/jul/

Fakta: Coca-Cola og julen 

Historien om Coca-Cola reklamerne, der har gjort julemanden til en hyggelig rød og hvid skikkelse verden over, går næsten 100 år tilbage. Læs historien her:

  • 1920: Coca-Cola lancerer de første julereklamer i 1920’erne. I reklamerne ses en strengt udseende julemand i stil med tegningerne fra den amerikanske karikaturtegner Thomas Nast.
  • 1930: Kunstneren Fred Mizen tegner en julemand, der drikker en Coca-Cola, omgivet af mennesker ved verdens største sodavandsapparat. Reklamen bliver brugt til trykte annoncer den jul.
  • 1931: Efter flere forsøg på at finde den helt rigtige illustrator, som kan fange den sande essens af julemanden, falder valget på Haddon Sundblom. Sundblom lader sig inspirere af sine svenske rødder og tegner en rødklædt julemand, der er en venlig og hyggeligt buttet mand.
  • 1964: Sundblom færdiggør sin udgave af julemanden. I flere årtier efter benytter Coca-Cola Haddon Sundbloms version af julemanden i sine reklamer. 
  • 1995: De oplyste Coca-Cola lastbilkaravaner bliver introduceret i en ny reklamekampagne kaldet ”Christmas Caravans”. Special effects bliver udviklet af George Lucas’ Industrial Light and Magic Studio, der også har været med til at skabe Star Wars-filmene. På siderne og bag på lastbilerne bruger man Haddon Sundbloms tegninger af julemanden. Reklamefilmen bliver optaget i Vancouver i Canada over over fire dage og involverede 40 statister og 30.000 lyspærer.
  • 1998: Lastbilkaravanerne bruges i ”Christmas Caravans III”, som bliver sendt i mere end 100 lande. Det er den dag i dag en af de mest anvendte af Coca-Colas reklamer nogensinde. 
  • 2011: Den ikoniske julelastbil besøger Danmark til stor begejstring for danskere over hele landet.
  • 2017: Efter en lang pause turnerer Coca-Colas julelastbil igen i Danmark. 100.000 mennesker gæster lastbilen.
  • 2018: Julelastbilen gentager succesen og besøger igen byer over hele Danmark. Som noget nyt kan besøgende i år få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem mod en frivillig donation til Mødrehjælpens julehjælp.
  • 2019: Julelastbilen gentager succesen og besøger byer i hele Danmark.
  • 2020: Pandemien gav julelastbilen udgangsforbud.

Del