Indsamling: BørneTelefonen og Ungerådgivningen HØRT
Det handler om omsorgssvigt, selvskade, vold, selvmordstanker, mobning og ensomhed.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Børns Vilkår afholder landsindsamling søndag den 26. marts, og i den forbindelse får mange husstande i Kalundborg Kommune derfor også besøg af folk, der samler ind i den gode sags tjeneste. De samler nemlig ind til BørneTelefonen og Ungerådgivningen HØRT.
Børns Vilkår samler ind til, at endnu flere børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT. Hver dag kontakter børn og unge BørneTelefonen og HØRT, fordi de bliver svigtet af de voksne, der burde passe på dem. Hver dag fortæller de rådgiverne om dét, der gør allermest ondt. Om omsorgssvigt, selvskade, vold, selvmordstanker, mobning og ensomhed.
Sidste år havde de frivillige rådgivere mere end 60.000 samtaler med børn og unge. Det er flere end nogensinde før. Det er dog desværre ikke alle børn og unge, der kan komme igennem til en rådgiver, men Børns Vilkår vil gerne hjælpe endnu flere.
”Når børn og unge har det svært og rækker ud efter hjælp, skal de ikke opleve telefonkø og ventetid. Alle, der samler ind til Børns Vilkårs Landsindsamling den 26. marts, er med til at sikre, at vi på BørneTelefonen og vores unge-rådgivning HØRT kan besvare flere henvendelser og være der for de børn og unge, der har brug for det – døgnet rundt. Vi oplever, at der er et stigende behov for at tale med en frivillig voksen, ikke mindst om aftenen og natten, hvor samtalerne ofte handler om overgreb, selvmordstanker, ensomhed og angst,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Fakta
- Børns Vilkår samler ind til, at endnu flere børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen, som har eksisteret siden 1987 og til HØRT, som er en online-rådgivning til unge.
- BørneTelefonen (tlf. 116 111) har åbent alle dage året rundt. I november 2021 blev BørneTelefonen permanent døgnåben. Også HØRT har døgnåbent (på hort.dk.)
- I 2022 havde BørneTelefonen over 60.000 samtaler med børn og unge, hvilket er det højeste antal nogensinde (i 2021 var det 55.300 samtaler.)
- De indsamlede midler fra årets landsindsamling vil bl.a. gå til at drive og udvikle BørneTelefonen og HØRT gennem rekruttering og uddannelse af flere frivillige rådgivere.
- Indsamlerne kan aflevere deres indsamlingsbøtte i landets Bog & idé-butikker, Legekæden og Imerco.
- Som indsamler er det også muligt at oprette en digital indsamling på https://indsamling.bornsvilkar.dk/