Hvordan skaber vi et inspirerende udeliv for teenagere?

For at realisere nogle af idéerne har eleverne søgt økonomisk støtte hos forskellige fonde, hvilket har givet dem værdifuld erfaring med projektansøgninger og økonomisk planlægning.

Hvordan skaber vi et inspirerende udeliv for teenagere?
Privatfoto

Af Jens Nielsen

Hvordan kan vi skabe attraktive og inspirerende udemiljøer for folkeskolens ældste elever? Det spørgsmål har 9. årgang på Skolen på Herredsåsen undersøgt gennem undervisningsforløbet Here We Grove, i tæt samarbejde med Malmos Landskaber.

I denne uge blev idéerne til virkelighed, da eleverne sammen med Malmos gravede, plantede og byggede for at skabe et inspirerende udemiljø på skolens område, oplyser Rikke Petersen, lærer på 9. årgang på Skolen på Herredsåsen.

Eleverne har arbejdet med at udvikle løsninger, der både skaber attraktive uderum og tager hensyn til bæredygtighed og biodiversitet. Gennem projektet har eleverne lært at:

  • Udarbejde arbejdstegninger med beregninger af areal og rumfang
  • Lave prisoverslag og materialelister
  • Have fokus på bæredygtige løsninger
  • Forstå betydningen af biodiversitet i udearealer

For at realisere nogle af idéerne har eleverne søgt økonomisk støtte hos forskellige fonde, hvilket har givet dem værdifuld erfaring med projektansøgninger og økonomisk planlægning.

LEAPS og samarbejdet med lokale virksomheder

Here We Grove er en del af skolens LEAPS-forløb, hvor projektbaseret læring kombineres med samarbejde med lokale virksomheder. Virksomhedsprogrammet skaber autentiske og meningsfulde læringsoplevelser, hvor eleverne får et indblik i erhvervslivet og arbejder med alt fra grønne regnskaber til reklame og produktudvikling.

Projektet afsluttes med en fælles fremvisning på Skolen på Herredsåsen torsdag den 13. marts, hvor alle årgange præsenterer deres læring og resultater fra virksomhedssamarbejdet.

Del