Hverken købt eller solgt

I går kom den længe ventet forundersøgelse vedr. Kattegatforbindelsen, men udmeldingen er noget tvetydig, mener mange.

Hverken købt eller solgt Formand for Nej til motorvej på Røsnæs, Louise Paaschburg, er forundret over udmeldingen, som hun mener er ulden og dermed ikke gør nogen klogere på, hvad der reelt vil ske i fremtiden. Arkivfoto: Jens Nielsen

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

I går kom den længe ventet forundersøgelse vedr. Kattegatforbindelsen, og umiddelbart har regeringen, med baggrund i forundersøgelsen, besluttet, at sætte planerne i bero på ubestemt tid. Men hvad betyder det egentligt?

Det ser ud til, at planerne om en Kattegatforbindelse nu bliver lagt på hylden, men hvorvidt det er for en stund eller for altid, er uklart. Meldingerne er utydelige, og gør ikke befolkningen meget klogere. Transportminister Trine Bramsen (S) udtalte i går, er der, på baggrund af den netop offentliggjorte forundersøgelse, ikke er grundlag for at igangsætte projektet. Regeringen mener dog, at der er behov for yderligere undersøgelser af den meget omdiskuterede Kattegatforbindelse.

”Forundersøgelsen siger, at der er kæmpe samfundsøkonomiske potentialer i en Kattegatforbindelse. Og den siger også, at en Kattegatforbindelse økonomisk er et realistisk scenarie. Samtidig peger forundersøgelsen på, at der er en række miljø- og klimamæssige konsekvenser, der ikke er gået i dybden med. Der er ikke taget højde nok for natur og klima,” siger transportministeren til TV2 ØST.

Lugter af valg

Formand for Nej til motorvej på Røsnæs, Louise Paaschburg, er forundret over udmeldingen, som hun mener er ulden og dermed ikke gør nogen klogere på, hvad der reelt vil ske i fremtiden. Hun mener ligeledes, at det lugter af valg, og at man derfor ikke tør sætte noget i gang nu.

”Det er meget svært at tolke, hvad det præcis betyder. Som udgangspunkt er der jo sat punktum for, at der ikke bliver igangsat en VVM undersøgelse. Forundersøgelsen har ikke været fyldestgørende nok i forhold til miljøbekymringerne. Men i virkeligheden lugter det hele lidt af folketingsvalg. Man tør ikke igangsætte et projekt, hvor folk er så splittede nu, så hellere vente, for man vil jo ikke miste stemmer på, at man går videre med den her undersøgelse. Jeg er ikke rolig. Slet ikke. Det er en ulden og tvetydig pressemeddelelse, og jeg er faktisk overrasket over, at der ikke er mere om netop det i nyhederne. Vi er ikke blevet klogere. Man har meldt noget ud, og så trukket noget tilbage fra Transportministeriets side,” siger Louise Paaschburg, og fortsætter: ”Jeg havde faktisk troet, at man ville afsætte tid til en seriøs debat. Det her havde jeg i hvert fald ikke forventet. Men vi arbejder videre i foreningen, som vi plejer.”

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested mener, at undersøgelsen efterlade en ”kattelem” for politiske tilhængere af en Kattegatforbindelse. Det fortæller han til TVØST: ”Man mener, at forholdene omkring miljø og klima er utilstrækkeligt belyst i forundersøgelsen. Derfor vil man lave nye undersøgelser, som skal være færdig 2024, Jeg anser det for en halv VVM for, at man kan holde gryden i kog.”

Forud for offentliggørelsen af forundersøgelsen har Enhedslisten erklæret sig som klar modstander af projektet. Hos Venstre bakker man derimod fortsat op om forbindelsen, men transportordfører Kristian Phil Lorentzen mener også, at der skal ske yderligere undersøgelser: ”Det er Venstres holdning, at vi skal videre med en VVM, men vi vil gerne have en timeout, hvor vi nu tager et år til at komme et spadestik dybere i en række miljømæssige forhold blandt andet ved Samsø og Kalundborg,” siger han til DR.

Transportminister siger hverken ja eller nej

I TV-avisen onsdag aften sagde transportministeren i øvrigt, at hun ikke ville sige hverken ja eller nej til en forbindelse på nuværende tidspunkt. Transportministeren mener dog, at forundersøgelsen viser "et stort potentiale" for en Kattegatforbindelse.

”Jeg kommer ikke til at sige ja eller nej (til en Kattegatforbindelse, red.), for før man træffer beslutninger om så store projekter, så skal man have et godt grundlag at gøre det på, og det har vi ikke i dag.”

Røsnæs eller Asnæs

I forundersøgelsen anbefales to linjeføringer fortsat. Begge går over Samsø og ind i Østjylland nord for Hou. På Sjælland går de anbefalede forbindelser nord om Kalundborg og udover Røsnæs og syd om Kalundborg og ud over Asnæs.

Forundersøgelsen er i øvrigt udført af Vejdirektoratet, Sund & Bælt samt Trafikstyrelsen.

Del