Hver tredje kontrollerede varebil lever ikke op til miljøkrav

Fælles for dem alle var, at køretøjerne derved udledte væsentligt flere skadelige partikler end tilladt, til skade for miljøet.

Hver tredje kontrollerede varebil lever ikke op til miljøkrav
Modelfoto.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Politiet har gennem tre måneder haft en fokuseret indsats mod varebilers forureningsbegrænsende udstyr. Især udenlandske varebiler er der problemer med. Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Der var problemer med mere end hver tredje varebil, der blev standset i politiets kontrol af, om køretøjerne levede op til miljøkravene. Af de standsede varebiler var der fejl på det forureningsbegrænsende udstyr på 10 pct af køretøjerne, mens der på 23 pct af køretøjerne bevidst var manipuleret med det forureningsbegrænsende udstyr. 

Til skade for miljøet 

Fælles for dem alle var, at køretøjerne derved udledte, eller ville kunne udlede, væsentligt flere skadelige partikler end tilladt, til skade for miljøet. Det viser en opgørelse fra politiets landsdækkende enhed for operativ dyrevelfærd og tungvogn under Midt- og Vestsjællands Politi. 



Kontrollerne er blevet gennemført af politiets tre tungvognscentre på motorvejen ved Padborg i juni og oktober samt ved Karlslunde i august. Kontrollerne blev gennemført i samarbejde med Færdselsstyrelsen. I alt blev 101 firmavarebiler standset og kontrolleret.

"Det er absolut utilfredsstillende, at så mange varebiler ikke lever op til lovkravene. Ved ikke at have orden i tingene, så udsætter man resten af branchen for unfair konkurrence samtidigt med, at det går ud over miljøet," siger vicepolitiinspektør Henrik Fobian.

Især problemer med udenlandske køretøjer

Der var samtidigt en klar tendens til, at det var de udenlandske køretøjer, som ikke levede op til miljøkravene. 

Antal danske varebiler med fejl: 1
Antal udenlandske varebiler med fejl: 3
Antal danske varebiler der var manipulerede: 1
Antal udenlandske varebiler der var manipulerede: 23

Ved kontrollerne blev det undersøgt, om varebilerne havde fungerende partikelfiltre og Adblue-systemer. I de tilfælde, hvor der var manipuleret med køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, var der især tale om, at Adblue-systemet var frakoblet eller at dieselpartikelfilteret var frakoblet eller helt fjernet. 

Hvis man kører i en varebil, hvor der er manipuleret med køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, så er straffen minimum 5000 kroner. Samtidigt kan motorstyreenheden blive konfiskeret, så ejeren skal ud og anskaffe sig en ny. Det skriver politiet i pressemeddelelsen.

Del