Grotesk oplevelse med Dantaxi
"Tredje gang sagde jeg, at jeg gerne ville bestille en taxa til Novo Nordisk, og at der skulle køres en prøve til Esbjerg. Så var beskeden pludselig, at de ville være fremme inden for 10 minutter."

Af Jens Nielsen
Stig Jensen fra Kalundborg forsøgte lørdag aften af bestille en taxa, men først da han ringede tredje gang og oplyste, at taxaen skulle køre fra Novo Nordisk til Esbjerg, lykkedes det at få en taxa.
Det har længe været kendt, at det kan være yderst svært at få en taxa, særligt lørdag aften. Alligevel forsøgte Stig Jensen fra Kalundborg at ringe efter en taxa lørdag aften omkring kl. 20. Han fik dog beskeden, at der ingen vogne var i Kalundborg.
”Vi var på noget familiebesøg på Bredekildevej, og skulle hjem omkring kl. 20 lørdag aften. Vi bestilte derfor en taxa til min mor på 88, men Dantaxi meddelte, at der ingen vogne var i byen. Jeg synes det lød mærkeligt, så vi ringede derfor op fra en anden telefon et par minutter senere og fik samme besked,” fortæller Stig Jensen, som var forundret over, at det var helt umuligt at bestille en taxa lørdag først på aftenen.
”Jeg tænkte, det kan ikke være rigtigt, og ringede derfor op en tredje gang - alle tre opkald inden for fem minutter. Tredje gang sagde jeg, at jeg gerne ville bestille en taxa til Novo Nordisk, og at der skulle køres en prøve til Esbjerg. Så var beskeden pludselig, at de ville være fremme inden for 10 minutter,” fortæller Stig Jensen, og fortsætter: ”Jeg kunne så fortælle, hvordan det hang sammen og at vognen skulle til Bredekildevej i stedet for. Der blev stille i røret, og så kunne det lige pludselig godt lade sig gøre at bestille en taxa.”
Taxaen kom derefter som lovet og Stig Jensen fortæller chaufføren om sin oplevelse: ”Hun oplyste mig om, at hun har siddet hjemme i Spangsbro og har ikke haft noget at lave, så hun er derfor forbavset over oplysningen om, at der ikke skulle være en ledig taxa i Kalundborg,” fortæller Stig Jensen.
Da han kom hjem lørdag aften, ringede han endnu engang til Dantaxi, og bad om at tale med en overordnet. Herfra var beskeden, at der havde været et nedbrud.
”Det var heldigt, at nedbruddet lige var overstået, da jeg bad om en vogn til en af byens store industrivirksomheder, en vogn, der skulle køre langt, selv om vi ringede tre gange inden for fem minutter. Jeg kan da godt forstå, at det ikke er nemt for vognmanden at tjene penge, når en bestilt tur ikke bliver givet videre,” siger en undrende Stig Jensen.
TV-Kalundborg.dk har kontaktet Dantaxi om sagen og de har følgende kommentar:
”Det er vigtigt at slå fast, at alle Dantaxi-vogne vi har ’på gaden’, er til rådighed for at udføre de bestillinger, som vi modtager fra vores kunder uanset om de er private eller firmakunder.
Modtager vi en bestilling fra en kunde, og har vi en ledig vogn i nærheden, sender vi naturligvis en vogn.
Der er ikke vogne reserveret til opgaver, som vi ikke i forvejen har bestillinger på," fortæller Rasmus Krochin, Communication Manager, og fortsætter,
"Vedr. den konkrete sag: Som følge af et kort udfald i vores GPS-overvågning i det specifikke område, fik den pågældende kunde beklageligvis en forkert oplysning ved sit første opkald. Ved det andet opkald, kort efter, var GPS-overvågningen genetableret, og vi kunne give kunden en korrekt ventetid. At kunden oplyser, at taxien skal bruges fra et bestemt firma til en bestemt opgave har ingen indflydelse haft på de informationer og den service, som kunden har modtaget. Ved tredje opkald fik kunden en undskyldning samt en forklaring på hændelsesforløbet fra den ansvarlige leder på vagten."