Frankrig og Tyskland venter i weekenden
”Vi deler os i to.” Det er strategien i år for Glad Sport.
Nu starter sæsonen for Glad Sport. I Normandiet tager Jacob Madsen/Line Nedergaard hul på årets Stellantis Cup, mens Kenneth Madsen/Mette Felthaus i den tyske delstat Sachsen varmer op til årets Dansk Super Rally.
”Vi deler os i to.” Det er strategien i år for Glad Sport, hvor de to rallyhold og ikke mindst det store servicemandskab og de mange frivillige i fællesskab har kæmpet for sejre og pokaler til teamet fra Kalundborg.
Jacob Madsen/Line Nedergaard skal i deres Peugeot 208 Rally4 angribe Stellantis Cuppen, hvor de i den kommende weekend kører deres første løb – det franske Rallye Le Touquet – i Normadiet.
Mellem Zwickau og Chemnitz i den tyske delstat Sachsen starter Kenneth Madsen/Mette Felthaus i den 58. udgave af ADAC Rallye Erzgebirge.
”I vores to første sæsoner har vi alle arbejdet sammen som én stor enhed,” siger teamchef Palle Larsen. ”Det gælder på værkstedet før og efter løbene, men så sandelig også på servicepladsen under rallyerne. Har der været et problem med den ene af vores to rallybiler, har alle mekanikere kunnet kaste sig over den. Det kan vi ikke længere, hvor vi gennem sæsonen ofte skal være to steder i samme weekend. Heldigvis ser vores mekanikere det som en ny og spændende udfordring, som de gerne vil tackle.”
Den ene halvdel af Glad Sport sætter senere på ugen kursen mod Normandiet og Rallye Le Touquet.
”Det er det eneste, jeg har kørt i Frankrig, var i forbindelse med et løb i Sydtyskland. Her kørte vi en rundbane over 30 km, hvor vi også lige var en smut ind i Frankrig,” forklarer Jacob Madsen. ”Det bliver mit første franske løb.”
184 km hastighedsprøver fordelt på syv enkeltprøver, der skal køres to gange, venter forude for Jacob Madsen/Line Nedergaard.
”Stellantis Cuppen er for Peugeots og Opels Rally4-modeller. Bilerne skal opfylde Rally4-reglementet, men der er bl.a. et krav til minimumsfrihøjden, hvor vi skal køre 5 mm højere end det, vi har gjort herhjemme,” forklarer Jacob Madsen. ”Men den største udfordring bliver naturligvis hastighedsprøvernes karakter.”
”Eller sproget,” replicerer Line Nedergaard. ”Jeg indrømmer, at jeg ikke er særlig god til fransk, og der er ingen af materialerne, som er oversat til engelsk. Det er en anden kultur. Der gik fx halvanden uge, inden vi fik en bekræftelse på vores tilmelding.”
Også hendes co-driver kollega Mette Felthaus står overfor en sproglig udfordring, når hun med Kenneth Madsen starter i Rallye Erzgebirge. ”Tysk var ikke mit yndlingssprog i folkeskolen, for jeg syntes ikke, at det var logisk. Min perfektionisme stod i vejen,” indrømmer hun. ”Jeg kan godt klare mange af de ting, der er nævnt i de tyske tillægsregler, men kan jeg ikke, må jeg tage Google Translate til hjælp.”
Rallye Erzgebirge er makkerparrets opvarmning til årets Dansk Super Rally, men inden opvarmningen har de en opvarmning til denne med deres Citroën C3 Rally2.
”Gennem sidste års toer i det tyske mesterskab, Julius Tannart, har vi onsdag fået mulighed for at deltage i en testdag i Tjekkiet,” forklarer Kenneth Madsen. ”Det var ikke optimalt at teste og ændre på Citroënen, mens sidste sæson var i gang, men nu har vi bl.a. fået en anden, lavere gearing, som vi for første gang skal prøve. Den glæder vi os til at tage i brug, for det giver også bedre mulighed for at finjustere bilen til de hjemlige løb.”
Rallye Erzgebirge er første afdeling af Deutsche Rallye Meisterschaft, hvor hele den tyske elite er på deltagerlisten.
”Der er nogle hårde drenge og piger, vi skal kæmpe imod. Vi kommer ikke til Sachsen og vinder, men man skal aldrig sige aldrig, men kan vi slutte i top-3 vil det være en god start på sæsonen,” afslutter Mette Felthaus.