Fire nye stationer til opladning af elcykler
Der skal skabes rammer, der motiverer og inspirerer borgerne til at træffe det sunde valg, og få flere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Teknik- og Miljøudvalget har udvalgsmøde den 8. august, og her er der bl.a. en orientering om, at Kalundborg Kommune har ansøgt Vejdirektoratets "Pulje til offentlig opladning for elcykler" - og har fået puljemidler til at etablere fire stationer til opladning af elcykler.
Ifølge Kalundborg Kommunes Udviklingsstrategi vil man udvikle en bæredygtig infrastruktur, som understøtter erhvervsudvikling og bosætning. Der skal skabes rammer, der motiverer og inspirerer borgerne til at træffe det sunde valg, og få flere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel.
Bæredygtig transport
Opsætning af ladeinfrastruktur for elcykler støtter Kalundborg Kommunes arbejde med at reducere trængsel på vejene, forbedre sundheden, fremme cyklisme og turisme og opfylde målene i klimahandlingsplanen om at støtte bæredygtig transport.
Ifølge Vejdirektoratets analyser oplader de fleste deres elcykel hjemme. Det primære behov for ladestandere er derfor ved turistattraktioner, længere cykelruter og knudepunkter for pendlere, hvor man kan have en cykel stående. Der er allerede opstillet ladestandere i Bjergsted og ved Havnsø Havn i forbindelse med cykelruten Istidsruten.
Faciliteter med overdækning, fastlåsning og opladning
Kalundborg Kommune har søgt Vejdirektoratets "Pulje til offentlig opladning for elcykler" og har fået tilsagn til at etablere faciliteter med overdækning, fastlåsning og opladning af elcykler. Tilskuddet på 480.000 kr. dækker etableringsprisen 100 %. Stationerne kan bruges af alle typer cykler, idet de valgte ladestationer samtidig er markedets mest tyverisikre. Cyklen fastlåses til stativerne ved brug af app eller NFC-kort, eksempelvis rejsekort. Der er samtidig mulighed for at opbevare cykelhjelm og lignende mindre genstande. Systemet vil også kunne benyttes til eksempelvis udlån af bycykler.
Cykelladestationerne er placeret i Kalundborg langs strækningen fra Kalundborghallerne til Campus og Station Øst, der indgår som teststrækning i Interreg-projektet BATS. Dette giver mulighed for at monitorere og evaluere brugen af stationerne og på den baggrund vurdere behovet for yderligere udbredelse. Hvis initiativet viser sig at være en succes, kan det overvejes at ansøge eventuelle fremtidige puljer og udvide til andre relevante lokaliteter.
Kommune står for drift og vedligeholdelse
Kalundborg Kommune har opgaven med drift og vedligeholdelse af de etablerede anlæg efter ibrugtagning. Afledt drift vil være afhængig af elpris og ladernes benyttelsesgrad. Der estimeres en udgift til el, service og vedligeholdelse på i alt 60.000 kr. pr. år. De afledte driftsudgifter tilrettes det administrative budget fra året efter ibrugtagning.
Ladestanderne opstilles på fire lokaliteter:
- Kalundborghallerne på J Hagemann-Petersens Allé, over for gymnasiet
- Kalundborg Centrum på Bredgade 47
- Havneparken/Kalundborg Station
- Station Øst - Biotekbyen