Fint nok med at færdiggøre motorvejen helt til Kalundborg.

Læserbrev:

Fint nok med at færdiggøre motorvejen helt til Kalundborg.

Men der bør også fokuseres på en elektrificering af jernbanen helt til Kalundborg. Og dette hurtigst muligt.

Med en elektrificeret jernbane helt til Kalundborg (og Kalundborg havn) vil der kunne opnås store besparelser i CO2 udledning. Ikke kun fra togtransporten men i høj grad også fra overførelse af gods fra vej til bane af store dele af den godstransport, som i dag transporteres på landevejen/motorvejen til og fra Kalundborg havn. Containere fra Vesthavnen vil kunne omlastes til jernbanen og f.eks. videretransporteres til godsområdet ved Høje Tåstrup og viceversa.

Med en elektrificering til Kalundborg vil en kommende motorvej til Kalundborg og det eksisterende motorvejsnet videre til København derfor blive aflastet for store dele af godstransporten og være sikret god kapacitet i en lang årrække.

Endvidere vil en elektrificering til Kalundborg åbne op for fremtidig godstransport via Femernforbindelsen til det øvrige Europa.

Elektrificering til Kalundborg vil også øge regulariteten og minimere forsinkelser på grund af det elektriske togmateriels høje pålidelighed og samtidig indførelse af nyt elektronisk signalsystem.

Lige nu er regeringen i færd med at bearbejde og fremlægge en plan for trafikområdet indtil år 2030.

Af planen fremgår ikke en fuld elektrificering til Kalundborg. Derfor skal der allerede nu arbejdes politisk for at få Kalundborgs trafikbetjening fremtidssikret. Det haster.

Mvh

Peter Berthelsen

Svebølle

IDA Rail

Medl. af bestyrelsen

Del