Fik idéer til nye undervisningsformer

Inden eleverne kom tilbage til folkeskolerne i Kalundborg Kommune, har lærere og pædagoger forberedt undervisningsforløb og årsplaner, der sikrer en varieret og spændende undervisning.

Fik idéer til nye undervisningsformer
Som en del af forberedelsen var kommunens lærere og pædagoger samlet til faglig workshop på Skolen på Herredsåsen, hvor konsulenter fra både professionshøjskolen Absalon og Børne- og Undervisningsministeriet gav oplæg med praktiske øvelser og fælles refleksioner. Foto: Kalundborg Kommune

Inden klokken ringede ind til dette skoleårs første lektion, var Kalundborg Kommunes lærere og pædagoger samlet til workshops om de store fag med tid til erfaringsudvekslinger og sparring på tværs af skolerne.

Inden eleverne kom tilbage til folkeskolerne i Kalundborg Kommune, har lærere og pædagoger forberedt undervisningsforløb og årsplaner, der sikrer en varieret og spændende undervisning, skriver Kalundborg Kommune i en pressemeddelelse.

Som en del af forberedelsen var kommunens lærere og pædagoger samlet til faglig workshop på Skolen på Herredsåsen, hvor konsulenter fra både professionshøjskolen Absalon og Børne- og Undervisningsministeriet gav oplæg med praktiske øvelser og fælles refleksioner. I alt deltog tæt på 340 lærere og pædagoger i ni forskellige faglige workshops, hvor både praktiske øvelser og konkrete værktøjer til en mere praksisnær undervisning blev præsenteret og efterprøvet.

Værdifuld sparring skolerne imellem

For Martin Lorentsen, der arbejder som matematikvejleder på Tømmerup Skole, er en dag, hvor alle kollegerne er samlet, meget betydningsfuld: ”Matematik er ikke bare tal, det er vigtigt at vise, hvordan begrebet ’tal’ kan se ud i virkeligheden. Det tager tid at forstå, så det virkel30ig dejligt med input til en mere virkelighedsnær undervisning”. 

Også for Bodil Therkelsen, der arbejder som dansklærer på Raklev Skole er dagen med workshops og mulighed for faglig sparring mellem kolleger fra andre skoler vigtig: ”Det er rart at få viden om nye måder at undervise på, og det er vigtigt, at vi i dansk kan arbejde med sproget på nye måder”.

Praksisfaglighed i højsæde

Folkeskolerne i Kalundborg Kommune arbejder på, at en større del af undervisningen bliver brugt i praksis. Det betyder, at eleverne bruger fagenes teoretiske dele til at skabe konkrete produkter, der afspejler skolefagene i virkeligheden. At få indspark og nye idéer til årets undervisning er værdifuld for Ian Hoar, der er skoleleder på Løve-Ørslev Skole: ”Selve undervisningen, vi får her i dag, er meget praksisnær, og den tager udgangspunkt i meget af det lærerne i forvejen gør, men med nye vinkler, de måske ikke havde tænkt på før. Så de får vist nogle rigtig gode eksempler på en god og praksisnær undervisning”.

Del