En uge i Kim Fupz Aakesons univers

I løbet af ugen arbejde eleverne fra hele skolen på den ene eller den anden måde med forfatteren, hans historier eller de genrer, han bevæger sig rundt i.

En uge i Kim Fupz Aakesons univers
Alt emmende af fantasi på Buerup Skole, der hele sidste uge havde skiftet det klassiske skoleskema ud med ét enkelt fag – nemlig Kim Fupz Aakesons fantastiske og fantasifulde forfatterskab. Foto: Kalundborg Kommune.

kontakt@tv-kalundborg.dk

Da eleverne fra Buerup Skole fredag gik på weekend, var de tanket godt op med inputs fra Kim Fupz Aakesons fantastiske verden. Skolen havde nemlig emneuge om netop denne forfatter.

Alt emmende af fantasi på Buerup Skole, der hele sidste uge havde skiftet det klassiske skoleskema ud med ét enkelt fag – nemlig Kim Fupz Aakesons fantastiske og fantasifulde forfatterskab.

I løbet af ugen arbejde eleverne fra hele skolen på den ene eller den anden måde med forfatteren, hans historier eller de genrer, han bevæger sig rundt i.

Fordi hele ugen var sat af til netop dét, var det muligt for alvor at dykke ned i alt fra personkarakteristik til monsterfælder, fortæller Maria Meinertz, der er lærer på skolen: ”Fagligt har emneugen sikret, at vi kan dykke ned i et specifikt emne som f.eks. personkarakteristik. Men fordi vi har blandet eleverne fra de forskellige årgange, så har ugen også været en øvelse i samarbejde, og vi kan se, hvor hurtigt eleverne danner nye relationer på kryds og tværs. Så vi har både et fagligt og socialt udbytte af ugen.”

Selvom det måske kan lyde som lang tid at være væk fra sin egen klasse, ser Karoline fra 3. det ikke som et problem: ”Det er rigtig godt, at vi er delt op. Jeg har lært andre at kende, og hvis jeg savnede dem fra min klasse, så kunne jeg jo altid bare lege med dem i frikvartererne."

Fuld fart på kreativiteten

Dagene i emneugen bød ikke kun traditionel klasseundervisning, for der var lagt op til mange kreative timer og opgaver, og det var Lauge fra 3. klasse glad for:

”Vi har tegnet, mens vi har hørt historier, og det var virkelig sjovt at lytte til dem, mens vi så tegnede lige præcis det vi gerne ville.” Også kammeraten Storm fra 5. klasse var glad for de kreative timer: ”Om mandagen opførte vi en scene fra af bøgerne, som vi så skulle filme og vise til slut. Først skulle vi vælge og blive enige om et sted fra bogen, så skulle vi fordele rollerne, og da vi havde gjort det, skulle vi lave et rigtigt storyboard. Først bagefter kunne vi så filme scenen med en mobil og så redigere det sammen til sidst.”

For Maria Meinertz handler det netop om at præsentere eleverne for så mange forskellige måder at beskæftige sig med et enkelt emne på: ”Vi vil gerne lære dem om Kim Fupz Aakesons forfatterskab på mange forskellige måder, og samtidig give dem mulighed for at være kreative og udfolde sig på nye måder”, siger hun og afslutter: ”Bøger får vores hjerne til så at sige at stige i level – og når vi læser, så bliver vi opmærksomme på et sprog for følelser, vi har, og som dem, vi læser om, også har.”

Del