Eleverne maler på væggene

Eleverne får glæden at af være en del af noget - de sætter deres eget præg på skolen, og det har vi brug for, at de gør."

Eleverne maler på væggene
Foto: Kalundborg Kommune

Eleverne på Gørlev Skole i Kalundborg Kommune har fået til opgave at forskønne skolen. En opgave, der både kræver samarbejde og en kreativ sans. Det er vigtigt, at eleverne præger det miljø, de er en del af, mener skolelederen.

Eleverne på Gørlev Skole har arbejdet med at forskønne skolens fællesområder. Årets emneuge handlede nemlig om fællesskab og om at sætte præg på det miljø, man er en del af. Derfor skulle eleverne være med til at præge miljøet på skolen, fortæller skoleleder på Gørlev Skole Heidi Schønberg:

”Skolen trænger til at eleverne sætter deres positive præg på det miljø, de befinder sig i. Vi tør at være modige og vise eleverne, at vi stoler på dem, og det er med til at give et sammenhold på skolen og et stærkt skolefællesskab”.

For at sikre og styrke det gode fællesskab er skolens elever på tværs af klassetrin inddelt i forskellige værksteder, der hver arbejder med at forskønne skolen på forskellige måder:

Det giver nemlig et sammenhold på tværs, og så bliver eleverne også udfordret, fordi de nu skal arbejde sammen på tværs og inddrage andre, end dem de plejer at være sammen med. Og det er sundt”, forklarer skolelederen.

Alt fra pallesofaer til vægmalerier

For Elias Bech, der går i 9.klasse på skolen er en uge med fokus på den mere praktiske del af skolen kærkommen:

Det er hyggeligt og fedt at lave de her pallesofaer sammen med de andre, for der noget end det, vi plejer at lave. Og så kan vi også bruge dem rundt omkring på skolen bag efter.”

I både fællesarealer og i skolens nye ungerum maler eleverne motiver af både dinosaurer og hjorte på væggene, og i et værksted væver elever flittigt stofstykker sammen til et billede af en skov. Et andet sted på skolen skaber eleverne forskellige skulpturer af gips, hønsenet og gamle lampeskærme, for både malerier, skulpturer og flettede værker skal pryde og bryde de store vægflader, der findes rundt om på skolen.

Det er vigtigt, at emneugen bliver anderledes end hverdagen, slår Heidi Schønberg fast:

Eleverne får glæden at af være en del af noget - de sætter deres eget præg på skolen, og det har vi brug for, at de gør. Og så er en emneuge som denne virkelig også fyldt med praksisnær undervisning”.

Del