Elever mødtes på tværs af skoler i kommunen for at diskutere trivsel
På trivselstopmødet var der forskellige workshops, hvor eleverne kunne diskutere de forskellige emner, som var bygninger, mobning, sprog, undervisning, frikvarter og skærm.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Mandag blev der afholdt Trivselstopmøde i Kalundborg hallerne, hvor kommunens elevråd på skolerne deltog. Det var Fælleselevrådet, der inviterede, og dermed Kalundborg Kommune, der stod bag arrangementet.
Kalundborg Kommune, herunder Fælleselevrådet, afholdt deres første trivselstopmøde for skolerne i kommunen sidste år, og har i år valgt at gentage succesen. Det var således kommunens elevråd fra 4.- til 9.klasse, der deltog i trivselstopmødet i Kalundborg Hallerne i dag. Dog var friskolerne ikke inviteret.
På trivselstopmødet var der forskellige workshops, hvor eleverne kunne diskutere de forskellige emner, som var bygninger, mobning, sprog, undervisning, frikvarter og skærm.
Eleverne var meget konkrete
På workshoppen for bygninger, sad eleverne ved forskellige borde og fik opgaven at bygge en model og beskrive, hvad de gerne vil have, der skal være anderledes på skolen, eller hvad der mangler, eller ikke fungerer. Hos Augusta, Mille, Malik og Lauge fra Nyrupskole var man enige om, at skolen kunne trænge til bedre stole og borde. Derudover også nogle gode steder at sidde i et fællesrum. Endelig var der også enighed om, at toiletterne virkelig trænger til at blive istandsat. På Høng Skole fortalte Alistar fra 8.Z, der sad sammen med Frederik fra 8.X, at de godt kunne bruge nogle fællesområder og især lukkede rum, hvor eleverne kan arbejde. Derudover nævnte også de, at stolene var for dårlige og at man fik ondt i ryggen.
Kalundborg Bibliotek var også en del af dagen, og på deres workshop, der omhandlede, hvad et godt frikvarter er, gik eleverne fra bord til bord således, at de kunne nå at snakke med næsten alle og diskutere emnet.
Handler om gode venner
På spørgsmålene om et godt frikvarter fortalte Nicoline, Julie, Matilde og Sarah fra Nyrupskolens 8.A og 8.B, at det i høj grad handler om, at man har nogle gode venner at være sammen med.
”Man vil jo helst ikke sidde alene, og et frikvarter bliver bare sjovere, hvis man har gode venner at være sammen med. Der må også gerne være noget, man kan lave sammen,” fortæller de fire piger.
Mere aktivitet, mindre passivitet
De fire piger var i øvrigt enige om, at et trivselsmøde er en god ide, men de kunne godt tænkt sig at være mere med.
”Vi vil gerne, at mødet i dag kunne have være mere aktivt, altså så vi kan være mere med, og være mindre passive. Det kan godt blive lidt kedeligt at skulle lytte så meget,” slutter de af med at sige.
Eleverne fik mulighed for spørgsmål til politikerne
Blandet andet Alma fra Svebølle Skole og Lily fra Nyrupskolen repræsenterede Fælleselevrådet, og var således også med til at planlægge dagen for de mange elever, og de er ikke i tvivl om, hvorvidt det er en god ide med et trivselstopmøde for elevrådene.
”Man får en viden, som man kan tage med hjem til sin skole. Det virker også som om, at de forskellige elever taler sammen, og flere kender jo også hinanden på tværs af skolerne, og har måske derfor også lettere ved at snakke om tingene med hinanden,” fortæller Alma, og bliver suppleret af Lily: ”Der bliver snakket om de emner, som vi har besluttet, der skal være en del af dagen i dag. Emnerne er valgt på helt demokratisk vis, da vi har valgt de emner, som flest har skrevet til os om."
Alma fortæller endvidere, at der senere vil blive mulighed for at stille flere politikere spørgsmål, herunder formand for Børn- og Familieudvalget, Henriette Ergemann.