Elever forsker i højteknologisk laboratorium

I mange af undersøgelserne arbejder eleverne med de samme metoder som forskerne i Novozymes’ laboratorier

Elever forsker i højteknologisk laboratorium

8. og 9. klasse fra Firhøjskolen har prøvet kræfter med arbejdet som naturvidenskabelig forsker. Eleverne har forsket sig igennem adskillelige naturfaglige undervisningsforløb, som sluttede af med et besøg på undervisningslaboratoriet LIFE Campus i Lyngby.

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Og hvordan kan man bruge enzymer som bæredygtig erstatning for miljøskadelige kemikalier i industrien? Det er nogle af de store problemstillinger, som forskere arbejder på at komme med løsninger til. Det samme har Firhøjskolens elever forsøgt at finde løsninger på igennem undervisningsforløbene ’Enzymjagten’, ’WeGrow’ og ’Turbovækst’, oplyser Kalundborg Kommune i en pressemeddelelse.

LIFE står for ’læring’, ’ideer’, ’fascination’ og ’eksperimenter’, som er et landsdækkende og almennyttigt undervisningsinitiativ. I undervisningsforløbet fra LIFE har eleverne arbejdet eksperimenterende med virkelighedsnære samfundsudfordringer, der understøtter FN’s verdensmål.

”Jeg synes det er utrolig vigtigt, at eleverne får indsigt i de naturvidenskabelige processer, og når de selv skal udføre forsøgene, får de samtidig mulighed for at prøve kræfter med naturfagene på en ny og anderledes måde”, udtaler Dorthe Andersen, som er lærer på Firhøjskolen.

Målet er at styrke børn og unges motivation og interesse for naturvidenskab, som på længere sigt kan bidrage til at højne den naturvidenskabelige dannelse, uddannelse og forskning. Hvilket kan medvirke til at forhøje arbejdskraften i det naturvidenskabelige felt.  

Tæt på forskerne 

Firhøjskolens elever var på visit i LIFE Campus’ højteknologiske laboratorier. Formålet var at give eleverne mulighed for at komme helt tæt på, hvordan forskere i virksomheder eksperimenterer med at udvikle nye løsninger på nogle af de store udfordringer, som verden står over for. På besøget forskede 8. klasserne blandt andet i kolibakterier, hvor de undersøgte hvornår bakterierne udvikler sig hurtigst. Mens 9. klasserne udførte forsøg med ammoniak og arbejdede med virtuel reality. I mange af undersøgelserne arbejder eleverne med de samme metoder som forskerne i Novozymes’ laboratorier.

”Vi har en del forældre, som er ansat hos Novo, og de er virkelig gode til at bakke op om de her projekter, da det er stof, som ikke er ukendt for dem”, forklarer Dorthe Andersen og fortsætter: ”Det kan tydeligt mærkes som en motivationsfaktor hos eleverne, da det pludselig bliver meget virkelighedsnært og aktuelt for dem”.   

Besøg af rullende laboratorium 

Forinden besøget på LIFE Campus har eleverne arbejdet med tre forskellige LIFE-forløb. I den sammenhæng fik Firhøjskolen besøg af LIFE Mobil Lab, et mobilt laboratorium skabt i en moderne lastbil, som blev parkeret på skolens parkeringsplads og dannede rammerne for elevernes undervisningsaktiviteter. 

Det første forløb var ’Enzymjagten’, hvor eleverne undersøgte, hvordan man kan bruge enzymer som bæredygtig erstatning for miljøskadelige kemikalier i industrien. Det andet forløb var ’WeGrow’ hvor eleverne arbejdede med problemstillingen omkring befolkningsvækst og fødevaremangel. Det sidste forløb var ’Turbovækst’, hvor de undersøgte hvordan katalyse kan hjælpe med at producere mad nok til verdens voksende befolkning. 

Forskning i kræft 

Dorthe Andersen løfter også sløret for, at hun allerede har tilmeldt eleverne et nyt forløb. Forløbet hedder ’Kræftens forløb’, hvor eleverne skal undersøge, hvordan kræft opstår, og hvordan man kan forebygge sygdommen via modelbygning, modellering og væksteksperimenter.

Del