Dronningebroen skal restaureres, men hvordan?
Dronningebroen er i så dårlig stand, at det kræver en udskiftning af broen. Administration har udarbejdet tre udskiftningsforslag, og Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, hvilket af de tre forslag, man skal gå videre med.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Stibroen, også kaldet Dronningebroen, i Højbyen har været spærret for gående siden juli 2024. Broen har vist sig at være i så dårlig stand på grund af råd, at det kræver en udskiftning af broen. Administration har udarbejdet tre udskiftningsforslag, og Teknik- og Miljøudvalget skal, på næste udvalgsmøde, tage stilling til, hvilket af de tre forslag, man skal gå videre med.
Dronningebroen er lukket og kræver udskiftning, fordi den er nedslidt og ramt af råd. Det er blevet vurderet, at det vil være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at holde broen åben. Stibroen ligger i et historisk område mellem Ruinparken og Højbyen, og da den nuværende træbro blev opført i 1994, fik den kritik for sit design og udtryk. Derfor anbefaler administrationen nu en ny retning, hvor design og udtryk prioriteres højere.
Nuværende bro fremstår klodset og tung
Den nuværende stibro fremstår umiddelbart klodset og tung, og tanken er, at en ny bro skal være mere transparent og let. Dronningebroen ligger i et generelt fortidsmindebeskyttet område, hvilket også betyder, at andre myndigheder skal involveres i broens udskiftning. I forbindelse med den indledende dialog med Slots- og Kulturstyrelsen har styrelsen oplyst, at den vil klage, hvis den nye bro får samme tunge udtryk som den nuværende.
Broens placering vurderes at være vigtig, da den ligger i byens historiske centrum. En ny bro kan bidrage til ikke alene at fungere som en fysisk bro, der fører gående over voldgraven – den kan også bidrage til at fungere som en formidlingsbro, der fortæller historien om Højbyen og den unikke middelalderkulturarv. Der er udarbejdet en ambitiøs helhedsplan for området. Denne sigter mod udskiftning af broen til en bro med en mere æstetisk karakter. Der er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt afsat økonomi til at realisere helhedsplanens målsætninger.
Tre mulige realiseringsforslag
Udskiftning af den eksisterende bro til en ny træbro, svarende til 1:1-udskiftning. Udskiftningen vil koste cirka 2-3 mio. kr. og kan forventes at blive gennemført i 2025. Træbroen er dog meget smal, og lever ikke op til gældende regler for tilgængelighed. Ved ønske om en bredere stibro kan vederlagene ikke genbruges, og den fremlagte økonomi vil ikke være retvisende. Derudover vil en stibro i træ ikke leve op til krav til levetid. Derfor vil den samlede pris for træbrosløsningen inden for de 100 år være langt højere grundet hyppigere vedligehold og udskiftning af broen op til flere gange. Generelt vil en stibro i træ have udfordringer i forhold til design og levetid. Den nuværende spændvidde vil udfordre anvendelsen af et let og driftsmæssigt økonomisk design. Træ kræver mere omfattende vedligehold og beskyttelse imod råd og svamp. En træbro forventes at have en levetid på 30-35 år og undervejs at skulle have udskiftet større dele. Derfor vil der være større omkostninger forbundet med vedligeholdelsesarbejdet. Træbroens rækværk kan designes anderledes, så broen som helhed fremstår lettere end i dag. Det vil dog stadig være nødvendigt at opføre de høje bærende elementer, hvis stibroen igen skal bygges i træ.
En anden mulighed er en ny stibro med bærende elementer i stål og brodæk i træ. Stålbroen vil leve op til gældende regler for tilgængelighed. Den vil fremstå lettere og kan både formes og males. Det er muligt at gå videre med en modificeret stålbro, der kan give et let udtryk og på én gang både et gammelt og nyt udtryk, for eksempel i form af en buet bro. En stålbro med rette valg af materialer og beskyttelse kan have en levetid på minimum 100 år med betydeligt mindre vedligeholdelsesarbejde end en træbro. En stålbro med nyt design og udtryk i match med omgivelserne vil koste cirka 5-7 mio. kr. og kan med forsigtighed forventes at blive gennemført i 2025, hvis der bliver givet grønt lys fra de relevante myndigheder, herunder Slots- og Kulturstyrelsen. Det forudsætter, at der samtidig findes en finansieringskilde.
En tredje mulighed er en ny bro med design og udtryk i henhold til helhedsplanen, der vil koste mellem 13-20 mio. kr., og kan først forventes at blive gennemført i 2026. Det forudsætter, at 2025 bruges på planlægning, projektering og koordinering, og at der samtidig findes en finansieringskilde.
Anlægsbudget på 2,4 mio. kr. til vedligehold af broer
Teknik- og Miljøudvalget har et årligt anlægsbudget på 2,4 mio. kr. til vedligehold af broer. De penge vil kunne indgå i udskiftningen af Dronningebroen. Det skal imidlertid bemærkes, at der er i alt 16 bygværker, hvor der er behov for udbedringsarbejder i 2025. Nogle af dem vurderes at have ansvarspådragende karakterer, for eksempel ved behov for udskiftning eller reparation af blandt andet autoværn. Derudover oplever kommunen med jævne mellemrum, at rørunderføringer sætter sig spontant, og at dette kræver omgående aktion og midler. Der er derfor brug for en reserve til dette. Administrationen anbefaler i øvrigt forslag nr. 2.