Det traditionelle skoleskema var skiftet ud
Det traditionelle skoleskema var i denne uge skiftet ud med blomsterpres, spiludvikling og akvarelmalerier.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Torsdag eftermiddag i sidste uge var forældre og bedsteforældre til Rynkevangskolens elever inviteret til åbent hus for at opleve de mange projekter eleverne har lavet i den forgange temauge
Det traditionelle skoleskema var i denne uge skiftet ud med blomsterpres, spiludvikling og akvarelmalerier. For eleverne på Rynkevangskolen har nemlig haft temauge med stort fokus på kreativitet og refleksion.
”Vi har haft temauge med temaet ’Rynkevangskolen blomstrer’, og det har nogle klasser taget bogstaveligt og arbejdet med blomsterpres, mens andre har arbejdet mere filosofisk med følelser, og hvordan vi kan have det godt på skolen,” fortæller Naya Trumulis Jensen, der går i 8.a. Hun bliver suppleret af Emilie Andersen fra 8.a: ”For at markere afslutningen på ugen var forældre og bedsteforældre inviteret til åbent hus, hvor de kunne gå op opdagelse i de mange projekter, eleverne har arbejdet med på tværs af klassetrin og afdelinger. For rigtigt at vise vores forældre rundt, har nogle af os fået rollen som tourguider, hvor vi viser alle værkstederne frem og fortæller lidt om det, de har lavet i løbet af ugen.”
Fuld gang i faglokalerne
I alle ugens dage har der været fuld gang i faglokalerne, hvor blandt andet sukkerrør blev omdannet til sirup, og i billedkunst har indskolingen arbejdet med blomsterpres, Van Gogh- og Geogia O’Keefe-inspirerede malerier og spildesign. IA-klasserne har udsmykket skolens gange med blomster og kreeret flotte og fantasifulde luftballoner.
Mellemtrinnet har fokuseret på kreativitet og håndværk, og eleverne har i løbet af ugen bygget fuglehuse, pilemøbler og forskellige foderbrætter, mens udskolingen ud over at have fokus på fællesskab og samarbejde gennem forskellige lege og danse også har forskønnet skolens store udeområde. IB-klasserne har lavet spænende forsøg med plantespirere og undersøgt om eddike og cola er godt at vande med – det var det ikke. IC-klasserne har lavet en hyggelig café, hvor eleverne selv stod for madlavningen og designet af selve caféen, og til selve åbent hus-arrangementet stod eleverne også for salg.
Eget pressekorps og avis
Som noget helt nyt har dele af 8. årgang haft rollen som journalister og skribenter, hvis fornemmeste opgave har været at skrive artikler og rapportager til skolens temaugeavis, så alle elever har kunnet følge med i, hvad der skete rundt omkring.
”Det har været vildt spændende at være journalist og skulle interviewe og skrive om det, vores venner har lavet i denne uge. Det er vigtigt, at alle klasser og hold blev hørt i vores avis, for sammenholdet på skolen betyder rigtig meget,” fortæller Darina Osman, der også går i 8.a på skolen.
Alt i alt har det været en uge med fuld knald på, men med super god energi, fortæller Jwana Khaldoun Ali fra 8.b, der også glæder sig over, at både forældre og bedsteforældre får mulighed for at se skolen og de færdige projekter: ”Det er rigtig godt, at vi kan vi vise vores forældre, hvad vi har lavet, for det er ikke altid, at de rigtig forstår det, når vi fortæller om det. Så jeg er bare glad for, at vi kan dét, og så er jeg også rigtig glad for den gode stemning, der har været på skolen hele ugen.”