Det lille flertal
Det lille flertal i Kommunalbestyrelsen melder ud, at der er brug for erhvervsuddannelser og videregående uddannelser, og det kan jeg kun være enig i. Men en del af disse uddannelser er statslige uddannelser, som ikke hører under kommunens område. I den sammenhæng ville det være mere relevant at fokusere på folkeskolen. I 2024 dumpede 17,7 % af eleverne til de obligatoriske prøver i 9. klasse. Det er unge mennesker, som ikke umiddelbart kan komme videre i uddannelsessystemet. Flertallet ønsker også at fremme erhvervsudviklingen, men uden at præsentere konkrete initiativer. Det er naturligvis positivt, at de vil hjælpe flere borgere på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse. Problemet er imidlertid, at udviklingen for socialøkonomiske virksomheder i kommunen er gået tilbage, et område, vi har gjort for lidt ved.
Niels Erik Danielsen, kommunalbestyrelsesmedlem Enhedslisten Kalundborg.