Det handler mere om teamspirit end om at vinde
Blandt de mange 'prøvelser' som eleverne skulle igennem var der fodbold på beachvolleybanen. Foto: Jens Nielsen
Af Jens Nielsen
Hvert år i den første skoleuge af august er der på Allikelund Gymnasium afsat en hel dag til lege og sjove aktiviteter i det skønne grønne tilstødende område Munkesøen. Onsdag blev en dag hvor eleverne kunne blive rystet sammen.
Forud for dagen havde alle underviserne udarbejdet forskellige sjove og kreative konkurrencer, som eleverne skulle gennemføre. Det gjaldt for eleverne om at samle flest point sammen og herved forsøg at vinde den udlovede præmie: En stor kagemand til hele klassen. Bedømmelseskriterierne var simple: Den klasse, som sammenlagt fik det højeste antal point, demonstrerer bedste sammenhold og var suverænt bedste til at ’fedte’ for underviserne på aktiviteterne, vandt, men faktisk handlede det mere om teamspirit end om at vinde.
Alle Allikelunds klasser deltog - lige fra eleverne på erhvervsuddannelserne, K10 (10. klasse) til eleverne HTX og EUX, i alt 150 elever.
’’Vejret var med os, og det gode vejr udgjorde en perfekt ramme om en skøn aktivitetsdag. Formålet med dagen er at støtte op om, at eleverne får etableret sociale relationer og herigennem føler sig som en del af fællesskaber, der går på tværs af Allikelunds forskellige uddannelser. En fast del er dagen er den fælles frokost, som skolen er vært ved, og i dag stod den på byg-selv-burgere,”’ beskriver rektor Karen Marie Christensen, og fortsætter,
”Det der er lidt specielt er at vi involverer hele skolen, tit er det sådan at det kun er de nye elever som er med, men fordi vi er det her sted som vi er, med det sammenhold, så laver vi det for alle, faktisk er det en tradition som har været her i mange år, og så er der ikke så lang tid til vi skal have introfest, så er det godt de kender hinanden på tværs.”
I næste uge er der introtur for de nye klasser, så fællesskabet blandt de nye elever bliver styrket, og samtidigt får de nye elever mulighed for at lærer deres undervisere bedre at kende inden uddannelsen for alvor går i gang.
’’Vi ved, at tryghed i hverdagen fremmer den klasserumskultur, som er forudsætningen for et godt fagligt udbytte’’, fortæller Karen Marie Bach Christensen.