Det går i den rigtige retning
Børne- & Undervisningsministeriet har netop offentliggjort resultater fra Folkeskolens Afgangsprøver for skoleåret 2023-2024.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Børne- & Undervisningsministeriet har netop offentliggjort resultater fra Folkeskolens Afgangsprøver for skoleåret 2023-2024. Tallene viser bedre tendenser for de elever i Kalundborg Kommune, der scorer over 02 i dansk og matematik.
De netop offentliggjorte prøveresultater for Folkeskolens Afgangsprøver fra sidste skoleår viser gode tendenser for folkeskoleeleverne i Kalundborg Kommune. Andelen af elever, der fik minimum 02 i dansk og matematik er steget med 5,4%-point fra 81,5% året før til 86,9% i år. Det skriver Kalundborg Kommune i en pressemeddelelse.
CEPOS (Center for Politiske Studier), der er en uafhængig tænketank med et borgerlig-liberalt idégrundlag, har også sammenlignet andelen af elever, der i 2023 bestod de obligatoriske prøver i 9. klasse, mellem kommunerne. Som noget nyt har CEPOS beregnet den forventede beståelsesandel i kommunen, når man tager højde for elevernes socioøkonomiske baggrund. Forskellen mellem den faktiske og forventede beståelsesandel kaldes beståelsesløfteevnen og viser, hvor gode kommunerne er til at sikre, at de svageste elever får fundamentale faglige forudsætninger med sig fra grundskolen.
I Kalundborg i 2023 hed andelen af beståede elever 81% og beståelsesløfteevnen hed -1%. Tager man udelukkende andel beståede normalklasser hed den 90% med en løfteevne på -1%. Undersøgelsen fra CEPOS viser, at beståelsesandelen for de obligatoriske prøver på 9. klasseniveau har udviklet sig markant siden 2010. I årene 2010 til 2017 bestod ca. 82-84 pct. af eleverne, i 2018-19 steg andelen til henholdsvis 86 pct. og 87 pct., og under covid-19 med de mere lempelige eksamensregler bestod ca. 89 pct. af eleverne. Men i 2023 er andelen igen faldet til ca. 84 pct. på landsplan. Beståelsesandelen varierede fra 70 pct. (Lolland) til 95 pct. (Dragør) i 2023, og beståelsesløfteevnen varierede fra -7,0 pct (Odsherred) til 3,4 pct. (Faaborg-Midtfyn).
Der er ingen direkte generel sammenhæng mellem beståelsesløfteevnen i folkeskolens normalklasser og henholdsvis andelen af uddannede lærere, andelen af elever i folkeskolen, omkostningerne pr. elev, elevtrivsel, elevfravær og inklusionsgrad. Det er kun kommunerne med den laveste beståelsesløfteevne (Odsherred, Lolland og Halsnæs), der optræder afvigende. De tre kommuner har således en lavere andel uddannede lærere, høje omkostninger til folkeskolen, en lavere elevtrivsel, et højere elevfravær og en højere inklusions-grad end gennemsnitskommune.
Skolerne arbejder hårdt for resultater
Ifølge Louise Røngaard, der er lærer på Høng Skole, skyldes stigningen i Kalundborg, at skolerne i kommunen har arbejdet hårdt på at løfte eleverne: ”Her på skolen gør vi alt, hvad vi overhoved kan for at hjælpe vores elever. Og så bruger vi også tid på at øve prøvesituationen med eleverne, så de bliver så trygge som muligt.”
Men trivsel spiller også en vigtig rolle i de faglige præstationer, forklarer Louise Røngaard: ”For mig at se hænger trivsel og faglighed tæt sammen. Derfor gør vi meget ud af at ryste vores nye 7. årgange sammen. Det ved jeg, at andre folkeskoler også gør.”
Selv om ministeriets tal viser, at flere elever klarer sig bedre end det forrige år, anerkender skoleleder på Høng Skole Peter Brandt, at der stadig er elever at løfte: ”Selv om det er en stærk udvikling i andelen af elever, som minimum opnår karakteren 02 i dansk og matematik, så er antallet, som ikke opnår minimumskarakteren stadig for højt. Jeg ved, at det et stort fokus på folkeskolerne. Det er dog glædeligt, at det vi gør på folkeskolerne, ser ud til at virke,” siger han.
Den faglige udvikling af folkeskoleeleverne er et samlet folkeskoleforløb. Formand i Kalundborg Lærerkreds, Randi Stokholm Hansen, glæder sig over resultaterne.
”Jeg er glad for at se lærernes flotte arbejde afspejlet i prøveresultaterne. På alle årgange arbejder blandt andet lærere og vejledere på at styrke elevernes faglige og sociale udvikling. De gør et helt uundværligt stykke arbejde fra de starter i 0. klasse og fortsætter op til afgangsprøven”. Kalundborg Kommune har – ligesom øvrige Vestsjællandske kommuner – en del elever, som oplever det svært med skole og uddannelse. ”Jeg er virkelig glad for, at eleverne sammen med deres lærere oplever fremgang med resultaterne,” siger Randi Stokholm.
Kilde: www.cepos.dk samt pressemeddelelse Kalundborg Kommune (information fra Børne- & Undervisningsministeriet).