Der mangler fortsat hjælp til MitID

Det er fortsat svært for mange ældre at få hjælp til, at oprette det nye MitID.

Der mangler fortsat hjælp til MitID Det er fortsat svært for mange ældre at få hjælp til, at oprette det nye MitID. Her er Ældresagen sammen med personale på Kalundborg Bibliotek i gang med at hjælpe. Arkivfoto: Jens Nielsen.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Det er fortsat svært for mange ældre, der har problemer med at oprette det nye MitID, at få hjælp til det. På Borgerservice samt på Kalundborg Bibliotek kan de slet ikke følge med efterspørgslen.

Rigtig mange ældre borgere har fortsat problemer med at få hjælp til MitID på Borgerservice og Kalundborg Bibliotek, da ventetiden er meget lang.

”Vi er klar over det store problem, og vi gør, hvad vi kan for at hjælpe, men vi har rigtig mange, der henvender sig lige nu, og vi afholder ekstra dage med netop hjælp til MitID. Faktisk afholder vi endnu et arrangement i morgen aften, men det er allerede fyldt helt op,” siger leder af Kalundborg Biblioteker, Jette Mygind, og fortsætter: ”Jeg kan sagtens forstå, at folk er frustrerede, men vi har rigtig mange ting lige nu, bl.a. valg, hvor vi også skal hjælpe til, ligesom vi har biblioteket fyldt med børn grundet vores Ælle Bælle forløb, så det tager meget på ressourcerne lige nu. Derudover ved jeg, at Borgerservice har ekstra travlt, da også feriesæsonen snart begynder, og rigtig mange skal have pas, hvilket der også lige nu desværre er ventetid på.”

Fælles om at hjælpe

Kalundborg Bibliotek har sammen med Ældresagen holdt ekstra åbent for at hjælpe de mange, der har problemer med at oprette deres nye MitID. Jette Mygind fortæller, at Ældresagen er en stor hjælp, men de kan ikke validere, som Borgerservice og de ansatte på Biblioteket kan, og derfor er det vigtigt, at de arbejder sammen om at hjælpe.

”Vi har lært af de forløb, vi har haft, idet de i Ældresagen sad ét sted, og vi et andet. Men vi har nu fundet ud af, at det fungerer meget bedre, hvis vi sidder sammen, for så kan vi validere, og derefter sende borgeren videre til nogen i Ældresagen, der kan hjælpe videre derfra,” fortæller Jette Mygind.

Del