Den havde ikke gået på Titanic

Den havde ikke gået på Titanic

Læserbrev: Den havde ikke gået på Titanic

Hvad er i grunden folkeskolens fornemmeste opgave?
Hvis man spørger mig, har den to opgaver.
eleverne skal lære sociale spilleregler, så de kan tage del i fællesskaber og være med til at skabe dem, og skolen skal give eleverne de rette kompetencer, så de kan opnå deres uddannelsesdrømme og indgå bedst muligt i samfundet.

Generelt så ser det ikke særlig godt ud i Kalundborg Kommune.
Eleverne klarer sig fagligt dårligere end landsgennemsnittet, de mistrives mere end andre kommuners børn, og de er mere overvægtige end andre steder i landet.

Vores folkeskole skal have en ny retning, og det kræver blandt andet, at der også kommer lighed imellem vores skoler.

På nuværende tidspunkt kan der ikke tilbydes svømmeundervisning til eleverne i den sydlige del af kommunen.
Man kunne spørge sig selv, om vi så ikke bare skulle køre eleverne til Kalundborg for at komme til svømning?
Det, mener jeg ikke, er en god ide, da turen tur/retur til Kalundborg fra for eksempel Høng tager godt en time, og så er det altså begrænset, hvor meget svømmeundervisning man kan få på 1,5-time, som sådanne lektioner ofte tager.

En svømmehal i Høng ville derfor være god.
Høng har i forvejen nogle fremragende sportsfaciliteter, og det ville derfor være fantastisk at kunne bygge en svømmehal i Høng, der både kunne bruges til svømmeundervisning for skoler i den sydlige del af kommunen, men den kan også blive brugt kommercielt resten af tiden, så alle borgere kan bruge den.
På den måde gør vi virkelig Høng til kommunens sportsfyrtårn lige såvel, som Kalundborg er vores historiefyrtårn blandt byerne.

Det system, vi har lige nu, hvor store dele af vores folkeskole ikke kan få svømning på skoleskemaet, kunne sagtens være bedre.
For at sige det kort.
Den havde ikke gået på Titanic.

Steffen Bagger, DSU’s og socialdemokratisk kandidat til kommunalbestyrelsen Kalundborg

Del