Containere til Rusland lander nu i Kalundborg

De første af de omkring 10.000 containere som ventes til Kalundborg, blev losset i Kalundborg den 11. marts og fredag formiddag anløb det 200 meter lange og 36 meter bredde containerskib Vayenga Maersk så Ny Vesthavn med det næste læs af containere som ellers var på vej til Rusland.

Containere til Rusland lander nu i Kalundborg Med hjælp fra to slæbebåde anløb Vayenga Maersk Ny Vesthavn langfredag formiddag med et læs containere som ellers skulle til Rusland. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Tusindvis af containere med kurs mod Rusland bliver i stedet omdirigeret til Kalundborg, hvor de skal opbevares midlertidigt. Fredag anløb containerskibet Vayenga Maersk Ny Vesthavn.

Det danske rederi A.P. Møller-Mærsk har lejet et stort areal på Kalundborg Havn for at komme af med de containere, der ellers var på vej mod Rusland, men som nu er blevet bremset af krigen.

”Det er containere, som er enten direkte eller indirekte ramt af sanktionerne mod Rusland. De bliver nu losset i Kalundborg, og så skal vi finde ud af, hvad der skal ske med lasten derfra,” har Dennis Olesen, nordisk direktør for Mærsks havneselskab, APM Terminals, tidligere udtalt til Finans.dk.

De første af de omkring 10.000 containere som ventes til Kalundborg, blev losset i Kalundborg den 11. marts og fredag formiddag anløb det 200 meter lange og 36 meter bredde containerskib Vayenga Maersk så Ny Vesthavn med det næste læs af containere som ellers var på vej til Rusland.

Vayenga Maersk, som kom fra Riga i Letland, er et søsterskib til Vaga Maersk som anløb Ny Vesthavn i marts måned.

Efter invasionen af Ukraine har mange virksomheder frivilligt lukket ned for handlen med Rusland, mens der også er indført en hel stribe af økonomiske sanktioner mod landet.

En række europæiske store havne, som normalt fungerer som knudepunkt for containere til Rusland, har desuden sagt stop, fordi det tager for lang tid for myndighederne at sikre, at der ikke er sanktionerede varer i dem.

Det har skabt et akut behov for at finde steder, hvor de mange containere kan blive opbevaret midlertidigt. Opgaven er besværliggjort af, at mange havne allerede er overfyldte på grund af flaskehalsene i forsyningskæderne.

I forvejen lejer APM Terminals 50.000 kvadratmeter til containerterminalen på Ny Vesthavn, men nu vil Mærsk-selskabet også komme til at råde over yderlig 150.000 kvadratmeter af Ny Vesthavn til de mange containere der midlertidigt skal opbevares i Kalundborg.

Del