Børn lærer cyklingens svære kunst med cykellege
Rekordmange børn øver sig i maj i at cykle i Cyklistforbundets børnehavekampagne, Vi kan cykle - også i Kalundborg Kommune.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Rekordmange børn øver sig i maj i at cykle i Cyklistforbundets børnehavekampagne, Vi kan cykle! Næsten 27.000 børn fra 657 børnehaver i hele landet er hoppet i cykelsadlen og lærer at cykle med sjove cykellege - således også børnehaver i Kalundborg Kommune. Det er alle tiders rekord i kampagnen, der har fundet sted de seneste 13 år.
Med cykellege som Plukke blomster, Troldeskoven og Trafikterningen lærer 26.744 børn her i maj at blive bedre og mere sikre cyklister. I Cyklistforbundets kampagne, Vi kan cykle!, leger børnene sig til at kunne alt det svære og alt det vigtige på en cykel: Holde balancen, tilpasse farten, læse de andres bevægelser, reagere hurtigt og huske at bremse. Det skriver Cyklistforbundet i en pressemeddelelse.
”Vi ser desværre, at færre og færre børn cykler. Det er en virkelig ærgerlig udvikling, som vi gør alt, hvad vi kan for at modvirke. Jo tidligere børnene lærer, hvor meget frihed og glæde det giver dem at cykle, jo bedre, så det er fantastisk, at så mange børnehaver har meldt sig til i år. Det giver håb for, at mange børn bliver cykelbørn,” siger projektleder for kampagnen Mai-Britt Aagaard Kristensen fra Cyklistforbundet.
Glæder sig over rekordstort deltagerantal
Cyklistforbundet gennemfører Vi kan cykle! i samarbejde med Østifterne, og her glæder man sig også over, at deltagerantallet i år har sat rekord. Lars Suhr Olsen, direktør i Østifterne, siger: ”I Østifterne er vi stolte af at støtte en tidlig indsats til børnehavebørn, så flere kan få skabt gode cykelvaner og opbygge selvtillid i trafikken. Egenskaber, som de forhåbentlig kan tage dem med ind i deres voksenliv. En kampagne som denne er med til at inspirere både børn og forældre til at bruge cyklen noget mere og vi glade for den store opbakning fra daginstitutionerne.”
Cykelleg er udviklet af Cyklistforbundet i samarbejde med erfarne bevægelsespædagoger, og alle tilmeldte børnehaver får med kampagnen både legekort, plakater, diplomer og sjove overførselstatoveringer. Cykellegene er udviklet med et skarpt øje for læreplanstemaerne i institutionerne, og pædagogerne kan fx bruge legene til at arbejde med sprog eller sociale relationer. For cykelleg er meget mere end god motorisk træning. Det giver selvtillid og selvværd, når barnet oplever, hvordan det gradvist bliver bedre til at mestre cyklen og løse opgaverne i cykellegene.