Balloneventyr på Skolen på Herredsåsen

Torsdag havde 6. klasserne på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg besøg af ballonskipper Christoffer Mundt i forbindelse med deres LEAPS projekt. Foto: Gitte Korsgaard

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Skolen på Herredsåsen er igen i gang med nye LEAPS-projekter på de fleste årgange. De tre 6. klasser har haft Kick-off på projektet Den Flyvende Kuffert, der har ’rejsen’ som et overordnet tema.

Tirsdag fik de tre 6. klasser på Skolen på Herredsåsen besøg af ballonskipper Christoffer Mundt, der havde en luftballon med i forbindelse med LEAPS projektet Den flyvende Kuffert. dChristoffer Mundt er en erfaren pilot, instruktør, eksaminator samt danmarksmester, og han var forbi Skolen På Herredsåsen tirsdag for at undervise eleverne i 6.klasse. Han havde sin luftballon med, og alle de elever, der havde lyst, kom en tur op i den, dog kun nogle få meter over jorden, men der var ingen tvivl om, at eleverne var vilde med oplevelsen. 

 

”Når vi underviser efter LEAPS, arbejder vi ud fra seks komponenter: Kick-off, autentisk samarbejde, engagerende spørgsmål, udkast og respons, elevskabt produkt samt fremvisning. Når vi inddrager fx en ballonskipper, er det en del af det autentiske samarbejde. Dette er for at gøre undervisningen mere meningsfuld og virkelighedsnær for eleverne. De skal kunne se, at den viden, de får I fagene, kan bruges til noget. Og så skulle det selvfølgelig gerne give engagerede elever,” fortæller Tine Slots, der er LKT-lærer & LEAPS-vejleder på Skolen på Herredsåsen.

I LEAPS starter man med tværfaglig vidensopbygning, hvorefter eleverne skal anvende deres viden til at skabe et produkt. I lige dette projekt bliver det en række mindre delprodukter, der samles ved en stor fremvisning. I projektet skal eleverne lære om rejsen som fænomen, opdagelsesrejsende og at der er forskellige måder at rejse på. Herunder også kendskabet til andre kulturer. 

”I projektet skal eleverne opnå større forståelse for: For rejsen, for det at flytte sig, ikke bare fysisk, men også mentalt. Når du rejser, får du opdateret din viden, og udvidet din horisont. Du hører nye sprog – og sprogfagene i skolen kommer pludselig til sin ret. Vi skal forsøge, at se verden fra en ny vinkel. Et lille håb er, at vi, med dette forløb, opnår en bedre forståelse for andre kulturer og andre mennesker, dermed opnår man også en bedre selvindsigt,” fortæller Tine Slots.

Del