AnnonceLuk annonce




Undgå kedelige overraskelser

09-05-2021

1. Luk for alle vandhaner. 2. Sluk vaskemaskine, opvaskemaskine og andre ting der bruger vand. 3. Aflæs din vandmåler, og brug ikke vand i den næste times tid. 4. Hvis tallet i displayet ikke ændrer sig, er der ingen utætheder. 5. Hvis der til gengæld sker ændringer i displayet, bør man kontakte en autoriseret VVS-installatør. Det kan være et tegn på en vandhane der drypper, eller et toilet der løber.

Selv om Kalundborg Forsyning fjernaflæser størstedelen af kundernes vandmålere, er det vigtigt at kunderne selv følger med i sit vandforbrug og holder øje med måleren.

”Vi kan i øjeblikket mærke en stigning i henvendelserne fra kunderne, som handler om, at kunderne har fået en større vandregning end forventet”, siger Arif Naimi, Kundecenter medarbejder hos Kalundborg Forsyning.

”I de fleste tilfælde skyldes den overraskende store vandregning et vandspild, som f.eks. en vandhane eller et toilet der løber, en udendørs hane der er utæt, et brud på en vandledning eller en installation. Men en større vandregning kan også skyldes mere naturlige forhold, som f.eks. at der er kommet flere beboere i huset. Som en tommelfingerregel bruger man i et almindeligt hjem cirka 40 m³ vand pr. voksen om året”, siger Arif Naimi.

Det er kundernes eget ansvar at holde øje med sin vandmåler

Kalundborg Forsyning anbefaler, at man aflæser sin vandmåler en gang om måneden og noterer sit forbrug ned, så man hurtigt opdager ændringer i forbruget og undgår en overraskende stor vandregning. Det gælder også, selvom om man får fjernaflæst sin vandmåler.

”En nem måde at kontrollere om der evt. skulle være en utæthed et sted, er at aflæse vandmåleren, sørge for at der ikke bliver brugt vand i huset i en times tid, og derefter aflæse vandmåleren igen. En skjult skade på et vandrør, et løbende toilet eller en dryppende vandhane kan meget hurtigt blive bekosteligt i ekstraforbrug af vand”, siger Anders Qvist, procesoperatør hos Kalundborg Forsyning.

Hold øje med dit vandforbrug og spar penge

”Alene ét enkelt toilet der løber med ca. 10 liter i timen, vil i løbet af 6 måneder, give en ekstra omkostning på 3.300 kr. Vi oplever også toiletter der løber med 500 liter i timen, hvilket løber op i en meget stor vandregning. Der er altså mange penge at spare ved at holde øje med sit vandforbrug”, siger Arif Naimi.

På Kalundborg Forsynings hjemmeside; www.kalfor.dk, kan man følge med i sit vandforbrug ved at logge ind på ”Min Side”, under selvbetjening.

”Vi modtager aflæsninger én gang i timen fra ca. 95 procent af de fjernaflæste målere i Kalundborg. De sidste 5 procent af målerne, som vi ikke modtager aflæsninger fra, er på grund af udfordringer med signalet fra mobilmasterne, hvis kundens vandmåler er placeret i en kælder eller under et betondæksel”, siger Arif Naimi.

Vandmålerne i Svebølle, Saltbæk og på Sejerø, er ikke fjernaflæste, så i disse områder indsamler forsyningen aflæsningsdata manuelt 4 gange om året, hvor der køres med en håndterminal i området.

Sms-besked til kunderne ved højt vandforbrug

”Hvis kundernes vandforbrug er uhensigtsmæssigt højt, bestræber vi os på at give kunderne besked. Det er en ekstra service som i de fleste tilfælde gør det muligt at kunne give kunderne besked hvis vandforbruget pludselig stiger voldsomt”, siger Arif Naimi, og fortsætter; ”Vores system er sat op til, at vi modtager en vandalarm, hvis en kunde bruger over 4 liter vand i timen, hver time, hen over et døgn. Så sender vi en sms-besked til kunden. Det er som sagt ikke alle vandmålere vi får tilstrækkelig med data fra, hvilket betyder, at vi ikke modtager de oplysninger der udløser en vandalarm. Det er kundernes eget ansvar at holde øje med et stigende eller ekstra højt forbrug”, slutter Arif Naimi.

Kalundborg Forsyning får tilstrækkelig med data fra ca. 95 % af vandmålerne i Kalundborg, men ingen data fra vandmålere i Saltbæk, Svebølle og på Sejerø. Derfor opfordrer forsyningen til, at man holder godt øje med sit vandforbrug, også selvom vandmåleren er fjernaflæst.

Sms-service er et tilbud til alle kunder.

Kunder med et offentligt mobilnummer er automatisk tilmeldt Kalundborg Forsynings sms-service. Har man hemmeligt mobilnummer, skal man selv tilmelde sig forsyningens sms-service på deres hjemmeside; www.kalfor.dk, under selvbetjening. Forsyningen opfordrer også boligforeninger, skoler, institutioner og firmaer til at melde deres mobilnumre til servicen.

Fakta:

Kalundborg Forsyning leverer hvert år 3,5 millioner m3 drikkevand til ca. 6.150 kunder i Kalundborg by og områderne ved Melby, Kåstrup-Spangsbro, Stenrand, Ubberup, Bjergsted By, Sejerø, Saltbæk, Svebølle og Asmindrup.


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0