AnnonceLuk annonce




Smart eller forældet?

05-12-2017

I Spanien har man udviklet Talgo 250 Dual, som kombinerer et tog, der kører med strøm fra kørerledninger, og et tog, der kører på diesel.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk  

Niels Erik Christensen, der er ingeniør og tidl. leder af processkolen i Kalundborg frygter, at man bruger en masse penge på noget, der er forældet, når man har valgt at investere så mange penge i elektrificering af togene mellem Kalundborg og Roskilde.

Udviklingen går hurtigt, og bl.a. ingeniør og tidligere leder af processkolen i Kalundborg frygter, at man med elektrificeringen investerer i noget, der er forældet.

Elektrificeringen af banen mellem Roskilde og Kalundborg blev besluttet i efteråret 2017. Projektet kommer til at koste 1.139 mia. kr., og kan forventes færdig i ultimo 2021. Projektet omfatter opsætning af køreledninger, signalsystem og ombygning ved i alt 12 broer over banen.

Brug for nytænkning

”Ingen skal være i tvivl om, at Kalundborg har behov for forbedring af trafikforbindelserne til København, men spørgsmålet er, om tiden ikke er ved at løbe fra den traditionelle måde at elektrificere baner på. Dette projekt koster nogenlunde det samme som færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg. Hvad er vigtigst: Motorvej eller elektriske tog? De store forsinkelser, der er med det nye signalsystem, som nu først ventes færdigt i 2030, gør at nytænkning er på sin plads,” siger Niels Erik Christensen.  

I dag findes der flere firmaer rundt omkring i verden, der kan bygge hybridtog, og det er Niels Erik Christensen tilhænger af.

”Der findes tre forskellige typer hybridtog: Tog, der kan køre på diesel og strøm fra køreledninger. Tog, der kan køre på strøm fra køreledninger og fra indbyggede batterier. Tog, der bremser og starter fra stationer elektrisk ved at opbremsningen lagrer strøm i batterier, men eller kører på diesel,” fortæller Niels Erik Christensen.

Borgmester Martin Damm forstår også, hvor Niels Erik Christensen vil hen, men mener, at den er svær, fordi der ikke har været politisk vilje på Christiansborg til at ville lave motorvej før elektrificering. Derudover nægter han heller, at der måske nok er smartere måder at modernisere togene på. Omvendt ved han også, at Nordvestbanen er nødt til at være en del af landstrafikken, og derfor skal den også opgraderes.

”Kalundborg er den eneste togstrækning, hvor man kører med dieseltog. Derfor har man også fremrykket Kalundborg, fordi det er ekstremt bøvlet at have et elektrisk system, der dækker hele Sjælland på nær Nordvestbanen. Man kunne sikkert have gjort det endnu smartere, men det er ikke noget, vi beslutter. Set fra vores vedkommende handler det om, at transporttiden skal ned, og det kommer den med elektrificering, og det sviner heller ikke på samme måde. Det er derfor et gode, at den bliver opgraderet, og vi er nødt til at passe ind i resten af togsystemet, og det er, hvad der er besluttet. I øvrigt tager jeg ikke motorvej og elektrisk tog som et enten eller, men som et både og. Det ene skal ikke udelukke det andet. Men Nordvestbanen skal holdes inde, så den er en del af landstrafikken, og dermed det overordnede jernbanenet. Det er det, man satser på i Danmark, og det er vi også nødt til at være en del af, men det udelukker selvfølgelig ikke, at der er smartere måder at gøre tingene på,” siger borgmester Martin Damm (V).

Taler af bitter erfaring

Niels Erik Christensen mener netop, at erfaringerne med IC4-togene, og det nye signalsystem kan betyde, at mange i togbranchen i Danmark er nervøse for at foreslå noget nyt og eksperimenterende.

”Mange kan være bange for at foreslå noget nyt og eksperimenterende, og med god grund, men derfor skal Danmark ikke holde sig helt uden for udviklingen. Hvorfor ikke tage et af IC4 togene og bygge om til at kunne køre på strøm fra køreledninger og batterier. Hvis det kommer til at virke godt, vil det kunne spare mange penge og reducere forureningen fra togene meget. Det vil også betyde lang færre gener end ved konventionel elektrificering, hvor 12 broer skal bygges om med store gener for trafikken både på bane og vej,” siger Niels Erik Christensen.

De kan i andre lande

I Spanien har man udviklet Talgo 250 Dual, som kombinerer et tog, der kører med strøm fra kørerledninger, og et tog, der kører på diesel.

”Sådan et tog vil kunne køre fra København til Fredericia på strøm fra køreledninger og videre helt til Frederikshavn på diesel. Det vil kunne lade sig gøre, uden at der bliver investeret mange milliarder i køreledninger, og er færdigudviklet fra fabrikken. På ruten fra København til Kalundborg vil det kunne køre på strøm fra køreledninger mellem København og Roskilde, og på diesel resten af vejen,” siger Niels Erik Christensen.

Ligeledes i Tyskland kører der nu hybridtog sydøst for Frankfurt. Togene er ombyggede diseltog, som nu er forsynet med batterier og elektrisk motor og bremse.

”Ligeså i England har de i 2015 startet prøvekørslen af hybridtog mellem Harwich International Station og Manningtree Station. Toget kan køre på baner med konventionel elektrificering med ledninger over sporene, men kan også køre på strøm fra de indbyggede batterier på helt almindelige baner uden ledninger over sporene. På strækningen fra København til Kalundborg vil toget kunne køre som et almindeligt elektrisk tog til Holbæk og samtidig lade batterier op til strækningen til Kalundborg. Fordelene vil være betydelig mindre anlægsomkostninger. De ni broer mellem Kalundborg og Holbæk vil ikke skulle bygges om, og der vil ikke skulle sætte køreledninger op,” fortæller Niels Erik Christensen, og fortsætter:

”Tesla har i november annonceret en lastbil de regner med at være klar med i 2019. Fuld lastet vil den veje 32 tons, og have en rækkevide på 800 km på en opladning. Andre, også europæiske fabrikker, er ved at være klar med batteridrevne lastbiler. Mercedes arbejder med en lastbil med en totalvægt på 26 tons, og en rækkevide på 200 km. Derfor bør det også være muligt at bygge et hybridtog, der kan køre på køreledninger fra København til Holbæk og på batterier videre til Kalundborg. Opladningen vil kunne ske på den strækning, hvor toget kører på strøm fra køreledninger, og eventuelt på stationen i Kalundborg.”



Klik her for at se billeder



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0