AnnonceLuk annonce




"Meld ud, at der ingen taxaer er om natten."

10-07-2020

Arkivfoto: Jens Nielsen.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

TV-Kalundborg skrev for nogle uger siden om, at det er noget nær en umulighed at få en taxa i Kalundborg om natten. Da mange borgere desværre oplever at måtte vente forgæves på en taxa i Kalundborg Kommune. Borgerne har stor forståelse for, at de lokale vognmænd skal tjene penge og derfor kører, hvor der er penge at tjene, men mener også samtidig, at taxaselskabet bør melde ærligt ud om, at man ikke kører i et bestemt område eller på et bestemt tidspunkt, i stedet for at folk igen og igen skal vente forgæves. 

Henrik Djernis er blot en af mange borgere, der har oplevet, at det er umuligt at få en taxa i Kalundborg om natten. Han er, ligesom en masse andre borgere, frustreret over taxa situationen, men bebrejder ikke de lokale vognmænd. Henrik Djernis, der bor i Kalundborg, mener derimod, at man bør oplyse borgerne om, at der ikke er taxaer at få om natten i Kalundborg, så de ikke venter forgæves.

”Jeg har i de sidste to weekender oplevet, at det var umuligt at få en taxa i forbindelse med, at min datter og søn skulle hjem fra midtbyen i Kalundborg, og jeg endte med at måtte hente dem efter, at de havde stået og ventet på en taxa meget længe. Første gang natten til mandag, hvor jeg måtte hente vores datter kl. 02.30 ved Rema på Klosterparkvej, og igen natten til lørdag, hvor jeg måtte af sted kl. 04.30 for at hente vores søn ved Kalundborg Gymnasium. Begge gange var beskeden, at der først var biler på gaden kl. 06. Ydermere var det først tredje gang, min søn ringede, at de fortalte, at der desværre ikke kom en taxa til ham. Da var der gået en time fra første gang han ringede. Jeg ved godt, at det nok ikke er en fed forretning at køre taxa i Kalundborg, og der kan være ventetid, men at de slet ikke kører blev jeg temmelig overrasket over,” fortæller Henrik Djernis, og fortsætter: ”De bør give besked om, at de ikke kommer i stedet for, at man står og venter. Man må melde ud, at man ikke kører om natten. Det andet er ikke holdbart.”

Anken er, at man ikke holder, hvad man lover

Ligeledes fortæller en anden kalundborgenser, Mikael Nielsen, at han og en gruppe kammerater festede i et sommerhus ca. 10 km uden for Kalundborg by en lørdag, hvor det også var helt umuligt at få en taxa til trods for, at de ringede mere eller mindre hele natten.

”Vi var 10 kammerater samlet i et sommerhus i Saltbæk for nogle weekender siden en lørdag aften, og da folk skulle hjem, ringede de forskellige selvfølgelig efter en taxa eftersom, at alle havde drukket alkohol. Men vi ringede dog forgæves i flere timer. De første gange kom jeg slet ikke igennem, jeg ventede meget længe, og lagde røret på efter et kvarter. Derefter forsøgte jeg flere gange, og kom så endelig igennem, hvor jeg fik af vide, at der ikke er nogle taxaer i mit område, men at jeg kan prøve igen senere. Vi ringede fra kl. ca. 00.30 og frem til kl. 02. Derefter gik vi 12 km hjem. Ligeledes havde jeg andre kammerater, der forsøgte natten igennem at få fat i en taxa, men som heller aldrig fik en taxa, og derfor måtte sove på adressen,” fortæller Mikael Nielsen, og bliver suppleret af Thomas Jensen, der også forsøgte at få en taxa: ”Min anke går på, at man lover noget, man ikke kan holde. Vi ventede i 2,5 time, og der kom aldrig en taxa. Jeg kan godt forstå, at taxachaufførerne skal tjene penge, men så må de hellere give et klart svar – at der ingen taxaer er, i stedet for, at vi skal stå og vente på en taxa, der aldrig kommer.”

Celine Larsen ligeledes fra Kalundborg har også haft en kedelig oplevelse med at skulle skaffe en taxa til en ældre dame en ganske almindelig eftermiddag.

”Jeg mødte min kærestes mormor en eftermiddag ved Føtex. Hun havde stået og ventet en time på en taxa. Føtex havde ringet, hvilket jeg fik bekræftet, men jeg ringede så igen, da hun havde ventet meget længe. De lovede, at der kom en taxa, men da der var gået endnu en time, var der stadig ikke kommet nogen taxa. Først tredje gang, der blev ringet, efter 2,5 time, kom der en taxa. Der er lang ventetid. Så må man hellere være ærlig og sige, at der ikke er nogen taxa at få,” fortæller hun. 

Genkender ikke problemet

En af de lokale taxachauffører, Kim Grøn, der har kørt taxa i Kalundborg i ti år, genkender ikke problemerne. Han fortæller endvidere, at de lokale taxachauffører gør meget ud af at passe deres lokalområde.

”Vi gør meget ud af at passe vores område og langt de fleste, der ringer efter en taxa, får en taxa. Det er sådan det er. Selvfølgelig kan det være et problem fredag og lørdag aften /nat, da der kan være noget ventetid, men det er altså generelt ikke et problem. Jeg kan derfor ikke genkende, at det skulle være et problem at få en taxa i Kalundborg om natten,” siger Kim Grøn.

Han fortæller, at til trods for, at den nye taxalov betyder, at vognmændene kan køre væk fra deres lokalområde, så søger de tilbage til deres område igen, så snart de har været udenbys. 

”Vi søger selvfølgelig hjem, hvis der er travlt. Vi bliver ikke, og vi kører ikke til de større byer uden en kunde, der er alt for langt at køre. Vi gør noget ud af at fastholde kunder i vores område. Når det er sagt, er det klart, at der i øjeblikket kan opstå ventetider, fordi vi ikke er særlig mange biler på gaden. Det er vi ikke grundet corona, men også fordi der har været en generel afmatning det sidste års tid, flextrafikken bliver mere og mere udbredt, og der er stor konkurrence på området,” siger Kim Grøn, og fortsætter:

”Der sker mindre og mindre i Kalundborg fredag og lørdag, og der skal selvfølgelig være en forretning i det. Men når der er mindre og mindre at lave, er der færre biler, og det betyder, at på travle tidspunkter er der længere ventetid. Men at man ikke kan få en taxa, er ikke rigtig.”

Borgmester ønsker alternativ

Borgmester Martin Damm (V) mener derimod, at der er et problem på området, og han ville ønske, at man i landkommunerne fandt et alternativ, når der er et behov, der ikke bliver tilgodeset. Han fortæller endvidere, at man godt kan tage taxa problematikken med videre til landspolitikerne, men han tror ikke, at det vil ændre noget.

”I landkommuner som Kalundborg er man nødt til at sætte noget andet i stedet over tid. Der er et behov, der ikke bliver tilgodeset, og det er man nødt til at gøre noget ved. Det kunne fx være en legaliseret form for Uber, hvor det selvfølgelig foregår på ordentlige vilkår. Jeg er sikker på, at mange kunne have det som et bierhverv her i kommunen. Når der er brug for noget, og man ikke kan tilgodese det på en eller anden måde, så opstår problemerne. I dette tilfælde pirattaxaer, som vi ved, at vi har, og spirituskørsel kan desværre også være en effekt. Taxalovgivningen har gjort, at man ikke kan få det til at køre rundt, og derfor skal man finde på et alternativ,” siger Martin Damm.

Taxaloven

Den nye taxalov (1. januar 2018) er fra regeringens side tænkt som en liberalisering af taxaområdet ved blandt andet at ophæve kommunegrænser, så taxaer fremover kan operere på tværs af kommuner. Ligeledes er en vognmand ikke forpligtet til at stå til rådighed om natten. Dvs. at en taxa, der er hjemmehørende i Kalundborg fx kan køre i Holbæk, Slagelse eller København en lørdag nat. Det er med den nye taxalovgivning heller ikke længere en kommunal opgave at udstede tilladelse til taxakørsel og bestemme, hvor mange taxier der skal betjene borgerne. Det er nu Trafikstyrelsen, som udsteder tilladelser til taxikørsel.

Læs også: Tilskadekommet mand kunne ikke få en taxa



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0