AnnonceLuk annonce




Speciallærere på fire ben

02-12-2020

Schnuden og Dolly er nu ansat som skolehunde på henholdsvis Rynkevangskolen og Svebølle Skole. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Kalundborg Kommune har fået to professionelt uddannede skolehundeekvipager, en på Svebølle Skole og en på Rynkevangskolen.

I hele landet findes mellem 20 og 25 uddannede skolehunde, de to er nu i Kalundborg Kommune.

Louise Brobæk Kiær Due fra Rynkevangskolen og Lillen Genet Larsen fra Svebølle Skole, har lige bestået prøven efter hver 70 timers undervisning, og må nu bruge deres hunde professionelt i pædagogiske og psykologiske sammenhænge.

”En skolehund kan være et fælles tredje, den kan være fortrolig og den kan hjælpe med fortrolighedsarbejde, både elev og voksen imellem, men også eleverne imellem, så den kan samle en klasse som har det svært med relationer,” fortæller Lillen Genet Larsen, der er inklusionspædagog på Svebølle Skole, og ejer hunden Dolly af racen Bichon Havanais.

Louise Brobæk Kiær Due, lærer fra Rynkevangskolen, og ejer af den engelske springer spaniel, Schnuden, bruger hendes hund på en lidt anden måde end Lillen Genet Larsen.

”Jeg kan noget andet med Schnuden, for jeg har det fag faglige element, hvor han er med til dansk og matematik i indskolingen, samtidig med at han også har læsefunktionen,” fortæller Louise Brobæk Kiær Due, der også bruger Schnuden som læsehund på Ubby Bibliotek.

Dolly er med Lillen Genet Larsen i skole tre dage om ugen, mens Schnuden er med Louise Brobæk Kiær Due i alle timer en dag om ugen.

Skolehunde godkendt af skolebestyrelserne

Skolebestyrelserne på begge skoler har sammen med skolelederne godkendt projektet med en skolehund.

”Vi snakkede om, hvad kan vi gøre anderledes, vi har prøvet flere forskellige ting som man plejer at gøre, men kan vi gøre noget som er helt anderledes, som vil give en helt ny vinkel på de børn som har brug for noget særligt, så kom Lillen med forslaget om en skolehund, og ja, hvorfor ikke, så det skal vi prøve,” fortæller skoleleder på Svebølle Skole, Anders Knudsen, og fortsætter,

”Det har selvfølgelig den her nuttethedsfaktor over sig, men vi vil gerne have det faglige og saglige indover, det er det vi skal bruge, det har et pædagogisk aspekt som er det vigtigste, og så er det i øvrigt første gang jeg har skrevet ansættelseskontrakt med en hund.”

Har opnået fine resultater

”Jeg har været utrolig glad for, at Louise har taget sådan et særligt element ind på Rynkevangskolen, og har allerede oplevet, at der er mange børn som har haft virkelig meget glæde i at være i læseforløb med Louise og Schnuden, det har været elever både i den almene, men også i inklusionscenteret, og både store og små som har opnået fine resultater,” fortæller Mette Lykkebo Thomsen, skoleleder på Rynkevangskolen.

Begrebet ”Skolehundeekvipage” dækker over hundeføreren og hunden

Hundeføreren har: En pædagogisk/psykologisk grunduddannelse og arbejder professionelt med børn, unge eller voksne.

Hunden er: Hundeførerens private hund, der har vist sig egnet til arbejdet i det pædagogiske miljø.

Ekvipagen skal være i besiddelse af et solidt samarbejde, og føreren skal evne at aflæse hunden præcist og handle hensigtsmæssigt herpå.

Ekvipagen kan i deres arbejde  bidrage til barnets udvikling både personligt, socialt og fagligt. Dette sker i relationen mellem fagpersonen og barnet, når hundens egenskaber bringes i spil i et læringsmiljø med en målrettet professionel pædagogik.

Når hundene bliver bragt i spil med en bevidst pædagogisk strategi sammen med eleverne, giver det mulighed for en læring, der rækker ud over den konkrete situation.

Den læring der sker sammen med hunden skal fanges og italesættes af lærerne/pædagogerne, således den kan burges og overføres til andre situationer og relationer.

Kilde: Skolehunden.dk


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0