AnnonceLuk annonce




Drukner i pakker

08-12-2020

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Det digitale salg er boomet i år, og både hos Meny, Kvickly, Dagli' Brugsen i Raklev og Føtex samt på OK Tanken i Kalundborg er der travlt i 'pakkeafdelingen'. Men særligt siden Black Friday er pakkerne mangedoblet. Man har måtte udvide pladsen til de mange pakker, og med julehandlen, der allerede er godt i gang, bliver der ikke mere plads i pakkeboksene før efter jul. 

Hos Meny Kalundborg er der travlt, da pakkerne ”vælter ind” hver eneste dag. Der kommer mange pakker året rundt, men lige nu modtager supermarkedet markant flere pakker end vanligt, og de render stærkt.

”Vi har simpelthen været nødt til at sætte et max antal på, hvor mange pakker, vi kan tage imod. De fylder op løbende i stedet for på en gang, det hjælper lidt på pladsen. Derudover har vi måtte tage en del af pladsen ved bageriet i brug, for at dele pakkerne bedre op, så de er lettere at finde til kunderne. Vi får altid mange pakker, men det tog for alvor fat, da det blev Black Friday, og nu med julehandlen oveni. Det er selvfølgelig bl.a. fordi, mange holder sig hjemme grundet COVID-19, og man handler derfor mere på nettet end i de fysiske butikker. Det er dog ikke udelukkende grundet corona, det er jo også en del af udviklingen,” siger købmand Peter Egebæk fra Meny Kalundborg.

Også hos Kvickly og i Føtex i Kalundborg mærker de travlheden omkring pakkeposten, og har endda måtte bygge en ekstra pakkeudlevering.

”Vi har simpelthen måtte bygge en ekstra pakkeudlevering i anledning af julen. Vi har taget areal fra bistroen til GLS, da de varslede rigtig mange pakker omkring Black Friday og ligeledes til jul. Pakkeantallet har faktisk været stigende hele året grundet corona, men også fordi det er den vej, det går. Vi har lige nu tre gange så mange pakker, som sidste år. Alene fra GLS modtager vi 600 pakker om dagen. Vi har derfor været nødt til at inddrage ekstra plads og vi har fået sat flere nærbokse op udenfor til PostNord. Vi har gjort det således, at pakkerne fra DAO og den anmeldte post fra PostNord bliver udleveret i kiosken, PostNord udenfor og GLS i den nye pakkeudlevering ved Bistroen,” fortæller Kirsti Thygesen, der er varehuschef i Kvickly Kalundborg.

Varehuschef Dennis Larsen i Føtex har ligeledes måtte udvide. Her bruger man det areal, hvor der før stod borde os stole i forbindelse med caféområdet, der lige nu er lukket grundet corona.  

”Vi har 36 pct. flere pakker lige nu, og det er mange. Der er stadig mange pakker fra Black Friday handlen, og så kommer julehandlen oveni. Vi har sat en masse bure op med plads til pakkerne, hvor borde og stole lige nu alligevel er fjernet. Herfra kan man ringe på en klokke, og der kommer en medarbejder lige med det samme. Vi har ydermere delt op i indlevering og udlevering, så de to ting også bliver adskilt både af hensyn til det praktiske, men også fordi det er corona venligt, når folk skal stå i kø osv. Men det fungerer rigtig fint, og kunderne er gode til at holde afstand og mange til at undgå at hente pakker på de tidspunkter, hvor der er rigtig mange mennesker. De fordeler sig lidt mere ude over dagen for tiden, og det er jo godt,” siger han.

Drukner i pakker

Hos OK Plus på Sydhavnsvej er man nærmest ved at drukne i pakker, lige nu kommer der omkring tre gange så mange pakker ind, som normalt, oplyser Henrik Bebe, indehaver af OK Plus forretningen. ”Når de andre forretninger ikke har mere plads, modtager vi resten, så lige nu er vi ved at drukne i pakker. Nogle dage modtager vi op mod 700 pakker om dagen."

De mange pakker giver, især i eftermiddagstimerne, ekstra tryk på butikken: ”Om eftermiddagen står folk i kø helt ud af butikken for at hente pakker, og vi har sat ekstra personale på om eftermiddagen for, at få afviklet køen,” siger Henrik Bebe.

Hos Dagli’Brugsen i Raklev er der, ligesom de andre steder, stort pres på pakkeudleveringen, faktisk så meget, at pakkefirmaet Bring har etableret en Pop Up udlevering i en container uden for butikken. Den er bemandet med personale fra Bring. Her samles de fleste af Bring pakkerne til det meste af Kalundborg. Pop Up containeren har åbent mandag-fredag fra kl. 12-19 og lørdag fra kl. 11-15. Dagli’Brugsen har ydermere udvidet deres åbningstider for pakkeudlevering til at gælde i hele åbningstiden, hvor der udleveres pakker fra Post Nord, Dao og GLS.

”Vi modtager rigtigt mange pakker til udlevering, alene bare i dag har vi fået 250 fra GLS og mindst 100 fra Post Nord, og det har været nødvendigt at sætte flere reoler op til pakker på vores lager,” fortæller Jane Hansen, souschef i Dagli’Brugsen Raklev.

Risiko for forsinkelser

Men der er en øget risiko for, at fragtfirmaerne drukner i pakker, og ikke kan følge med efterspørgslen grundet Black Friday og julehandlen, der er i fuld gang. Ligeså har Søren Brostrøm, der er direktør i Sundhedsstyrelsen, opfordret til, at man handler på nettet i stedet for i fysiske butikker, grundet COVID-19 situationen herhjemme pt. 

Pakkeposten opfordrer derfor til, at alle sender og afhenter deres pakker i god tid, så både leveringsfirmaer og pakkekontorene kan følge med. Derfor har GLS og PostNord også meldt ud, at man skal nå at sende sine pakker i god tid, hvis de med sikkerhed skal nå frem. Ligeledes opfordrer de til, at man afhenter i tidsrum, der ligger uden for spidsbelastningstidspunkterne, hvis muligt. Endelig afholder flere af leveringsfirmaerne forskellige konkurrencer, hvor man kan vinde fine præmier, hvis man afhenter sine pakker inden for 24 timer efter, at de er leveret til afhentningsstedet. 


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0