AnnonceLuk annonce




Dantaxi erkender lang ventetid

23-06-2020

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Den nye taxalov trådte i kraft pr. 1. januar 2018, og det har skabt problemer for borgerne i flere landkommuner, herunder Kalundborg. Ofte er det nemlig svært at få en taxa, især i weekenderne, hvor taxa’erne ofte kører til de større byer for at tjene flere penge.

”Vi tilbyder flest taxa’er og den bedste service i Kalundborg. Du bestiller taxa i Kalundborg Kommune ved at ringe til 48 48 48 48 eller downloade vores app. Der er mange gode grunde til at vælge Dantaxi som dit foretrukne taxaselskab. Bedste dækning: Vi kører i hele Kalundborg Kommune. Bedste tilgængelighed: Vi er det taxaselskab med flest vogne i Kalundborg og Region Sjælland… Støt de lokale vognmænd: Ved at køre med Dantaxi støtter du lokale vognmænd i Kalundborg,” således skriver Dantaxi.dk på hjemmesiden.

Det lyder jo godt. Men virkeligheden har desværre længe været en anden for borgerne i Kalundborg Kommune. TV-Kalundborg spurgte derfor bl.a. Dantaxi, der er eneste selskab, der kører i kommunen, hvad den nye taxalov har betydet for servicen og deraf også kunderne, og om de er klar over, hvor svært det er at få en taxa, når man ringer efter en.

”Der er forskel på, hvor stor indvirkning, den nuværende taxalov og andre samtidige forhold, har haft for taxabetjeningen i landkommunerne over de senere år. Nogle kommuner har oplevet øget konkurrence, mens andre kommuner har oplevet , at den lokale taxakørsel næsten er forsvundet. For borgerne i Kalundborg Kommune er den lokale taxakørsel i det store og hele bevaret. I 2019 indgik Dantaxi en aftale med samtlige vognmænd fra det daværende Kalundborg Taxa, der alle ønskede at fortsætte med at betjene kunderne i kommenen igennem Dantaxi. Men ikke længere at opretholde egen taxicentral,” fortæller Rasmus Krochin, der er kommunikationschef hos Dantaxi.

Rasmus Krochin bekræfter, at det er korrekt, at der fredag og lørdag har været lang ventetid, og forklarer, at COVID-19 situationen har spillet en rolle - og gør det stadig. 

”Det er korrekt, at der fredag og lørdag nat har været lang ventetid. Dette forhold har været særligt udbredt over de sidste to weekender. Selvom der heldigvis er blevet noget mere kørsel i weekenderne, er den samlede mængde kørsel, set over hele ugen, desværre langt under niveauet som før Corona. Derfor er der stadig et antal vognmænd, der endnu ikke har alle vogne på gaden i Kalundborg,” siger han, og fortsætter: ”Taxaerne skal nok komme på gaden igen, efterhånden som kørselsmængden forøges. I samarbejde med vognmændene har vi gjort meget for, det skal være trygt at være både kunde og chauffør i vores taxaer, og har bl.a. installeret plexiglasplader vognene.”  

På spørgsmålet om, hvorvidt Dantaxi er bekendt med, at det er almindelig kendt blandt lokalbefolkningen i Kalundborg, at det nærmest er umuligt at få en taxa i Kalundborg Kommune, især i weekenden om aftenen/natten, svarer Rasmus Krochin, at de beklager over for de kunder, der har oplevet ventetid, og at det gerne skulle blive bedre.

”Vi vil gerne beklage over for de kunder, der oplever ventetid i weekenderne. Dog kan vi sige, at vi kun meget sjældent modtager reklamationer over lang ventetid i Kalundborg. Men vi tager naturligvis kritikken til efterretning, og håber snart på en normalisering af vognantallet. Ligesom vi vil følge op på problematikken, såfremt lang ventetid  fortsat er et generelt problem, når vi igen er på fuld kapacitet. Men vi kan nok ikke helt undgå spidsbelastninger i weekenderne.”  


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0