Båndet blev klippet og nøglen overrakt

Bestyrelsen i Røsnæs Brugsforening var mandag morgen samlet i anledning af, at nøglerne til Røsnæs Brugs officielt blev overrakt. Foto: Gitte Korsgaard.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Mandag morgen overtog lokale ildsjæle den 150 år gamle brugs fra Kalundborg Brugsforening. Det røde bånd blev klippet over, og nøglerne helt officielt overrakt.

Målet er nået, og mandag morgen fik den nystiftede bestyrelse til Røsnæs Brugsforening nøglerne til den 150 gamle brugs på Røsnæs. Dagli'Brugsen, der nu hedder Røsnæs Brugs, fejrede 150-års fødselsdag tilbage i februar, og har de sidste 15 år hørt under Kalundborg Brugsforening. Men i november sidste år blev det besluttet, at det ikke længere var rentabelt at drive den lille købmand på Røsnæs. Sådan skulle det dog ikke gå. Flere lokale mente ikke, at Røsnæs kunne undvære en dagligvarebutik, og lokale kræfter har siden da arbejdet for at bevare den gamle brugs. Det er nu en realitet, og det blev fejret med morgenmad mandag morgen foran Røsnæs Brugs.

Den lokale brugs er reddet takket være en række lokale ildsjæle samt en masse beboere og sommerhusejere på Røsnæs, der alle har købt lånebeviser for, at Røsnæs Brugs kan overleve. Bestyrelsen bag Røsnæs Brugs havde et mål om at sælge lånebeviser for 500.000 kr. for at kunne starte en ny brugs på Røsnæs, og det mål er noget – og mere til.

”Vi har nu 725.000 kr., og har ydermere fået tilsagn om at låne 100.000 hos Røsnæs Ø lejr. Det er så super godt. Det har været en lang rejse, ni måneder, hvor vi har arbejdet hårdt. Men vi er så glade for, at opbakningen er så stor, og det er lokale, der har gjort det her muligt. Ikke store virksomheder,” fortæller Kirsten Herløv, der er formand for Røsnæs Brugsforening, der også fortæller, at butikken ikke bliver lavet om fra dag til dag. Det er en lang proces, som de håber, at kunderne vil forstå.

Direktør for Røsnæs Brugsforening, Troels Birk Kristoffersen er også glad for, at det lykkes at bevare Røsnæs Brugs, og han er ikke i tvivl om, at service er en af de ting, som den skal overleve på: ”Vi skal overleve på bl.a. god service. Det går aldrig af mode, det er helt sikkert.”

Mandag eftermiddag fra kl. 15 serveres der kransekage og bobler til kunderne.

Del