AnnonceLuk annonce




Meget mere end bare Danmark

01-06-2020

Shelter bygget ind skrænten lige under Røsnæs Fyr.

Af Jens Nielsen

En ny landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner, skal hjælpe danskerne med at genopdage Danmark som turistland og gøre brug af de mange oplevelser, der findes herhjemme. Lokalt er en arbejdsgruppe godt i gang med en kampegne som skal lokke turister til Røsnæs.

Det sker under overskriften ”Meget mere end bare Danmark”, der skal gøre op med idéen om, at ferie i Danmark er det kedelige alternativ til en fed sommerferie i udlandet.

For turismeerhvervet er hårdt ramt af den globale corona-krise. Det gælder også dansk turisme. Og når smittefaren fra corona-virus lukker verden omkring os ned, åbner det til gengæld muligheder for, at de mere nære oplevelser rykker tættere på.

”Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være er samtidig også rigtig hårdt ramt af corona-krisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture”, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Ferie på Røsnæs

Danskerne skal bl.a. holde ferie på Røsnæs, det mener en arbejdsgruppe, som har sat en kampagne i gang, med overskriften ’Sammen på Røsnæs – med god afstand’.

Budgettet til kampagnen er på 200.000 kr., der hovedsageligt er brugt på tv-reklame på TV2 Lorry og TV2 Øst, og som har det formål, at inspirere de mange danskere, der pga. Corona-krisen og dens effekter vælger, at holde ferie i Danmark i 2020, til at vælge at holde ferie på Røsnæs.

Målgruppen er turister fra Sjælland - med fokus på Hovedstadsregionen og Vest-/Midtsjælland, fokus på éndagsturister, feriegæster, der overnatter 1-3 nætter, og på aktive friluftsmennesker.

Kampagneteamet består af garvede Røsnæsfolk fra henholdsvis Røsnæs Udvikling- og Beboerforening, Dyrehøj Vingård, Strandhotel Røsnæs/Restaurant Naes og Carl F. Stub Trock.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, der holder ferie i Danmark, er steget de senere år. Det er med andre ord blevet mere populært at holde ferie i Danmark, men der er fortsat cirka 40 procent af danskerne, der stadig ikke holder ferie herhjemme, viser tal fra VisitDenmark. Der er med andre ord stadig et stort potentiale i markedet.

Bredt samarbejde om kampagnen

Bag den nye kampagne står 19 danske destinationer, Brancheforeningen Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10,3 mio. kr., og en gruppe af de store offentlige aktører i dansk turisme bidrager med yderligere 10,7 mio. kr. til kampagnen. 

Kampagnen tager talemåden ”vi skal bare være i Danmark i år” under kærlig behandling. For Danmark er meget mere end "bare", og det skal kampagnen minde danskerne om ved aktivere gode sommeroplevelser og på den måde give danskerne lyst til at rejse rundt og genopdage deres eget land.

Fakta: Turisme i Danmark

Turismen har igennem de senere år været et vigtigt væksterhverv i Danmark, som før krisen skabte en omsætning på 132,5 mia. kr. og 169.000 fuldtidsarbejdspladser i Danmark.

Den positive udvikling har corona-krisen aktuelt sat i stå. Regeringen har gennemført en række hjælpepakker, der blandt andet har været med til at holde hånden under turismevirksomhederne.

 

 

 

 

 

 



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0