AnnonceLuk annonce




Mailserver ude af drift 

03-03-2021

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Siden lørdag aften har der været problemer med Ka-nets mailserver, derfor har alle, der har mailadresse via Ka-net oplevet problemer med deres mails, og gør det fortsat. Kalundborgegnens Antennelaug kan dog lige nu ikke gøre meget andet end at vente på, at e-mailudbyderen får løst softwareproblemet. Det betyder dog ikke, at de sidder på hænderne i foreningen, da de presser hårdt på for at få problemet løst.

Det hele begyndte med en harddisk, der ikke fungerede. Normalt når et sådan problem opstår, vil andre harddiske tage over, men det skete af en eller anden grund ikke, og Kalundborgegnens Antennelaugs e-mailudbyder, Gullestrupnet.dk, valgte derfor, i samråd med Smartertools, der har udviklet mailsystemet, at udskifte den pågældende disk, hvilket skete søndag. Det løste problemerne til at begynde med, men efterfølgende bliver der rapporteret nogle fejl, og Gullestrupnet.dk henvender sig til Smartertools, som anbefaler en opdatering. Det har givet anledning til frustration hos de mange borgere, der benytter e-mailsystemet – ikke blot via Ka-net, men også via andre internetudbydere landet over. 

”Der var problemer med en harddisk lørdag aften, og derfor vælger vores e-mailudbyder at opdatere vores mailsystem søndag morgen, efter samråd med Smartertools, der har udviklet mailsystemet Smartermail, der benyttes. Det gav desværre nogle uventede komplikationer, og Smartertools har arbejdet i døgndrift på at løse problemet lige siden, men der er desværre ikke noget, vi kan gøre, før end det igen er oppe at køre,” fortæller Daniel Badeby, der er forretningsfører hos Kalundborgegnens Antennelaug, og fortsætter: ”Det svarer til, at Windows går ned på en computer, der er købt i Elgiganten, og man så henvender sig til Elgiganten, fordi Windows ikke virker. Her er det bare Smartertools, der har en fejl i softwaren. Der er ikke begået nogle fejl udover den fejl, der er i systemet, og derfor har man valgt at opdatere, som man normalt gør, når den slags sker, da det sædvanligvis løser problemet.”

Ikke alene om problemet

Kalundborgegnens Antennelaug er ikke alene om at have problemer med e-mailudbyderen. 

”Det hjælper selvfølgelig ikke vores medlemmer, at andre internetudbydere, der også benytter Smartermail, lige nu oplever de samme problemer. Men vi er altså ikke de eneste, og det er godt forstået således, at der er utrolig meget fokus på at løse problemet, fordi så mange står uden at kunne bruge deres e-mail. Jeg ved, at de arbejder i døgndrift, og vi presser på, hvor vi kan. De har mig i røret hver halve time for at høre, hvor langt vi er. Jeg kan sagtens forstå, at folk er frustrerede, og jeg kan kun beklage,” siger Daniel Badeby.

Hos Kalundborgegnens Antennelaug har man imidlertid lagt en plan for, hvordan man i fremtiden skal undgå den slags problemer. 

”Når vi er oppe igen, har vi en plan for, hvordan vi skal undgå den slags igen, men lige nu har vi ikke adgang til systemet, og kan derfor intet gøre. Det i sig selv er frustrerende, for vi forstår da, om nogen, hvor irriterende det er, når tingene ikke fungerer, som de skal.” 

Mailhosting er kompliceret 

For ti år siden udbød Kalundborgegnens Antennelaug faktisk selv e-mailsystem, men de blev hurtig klar over, at hele administrationen, herunder særligt supporten, er meget kompliceret, og derfor valgte man, dengang, at finde en partner, der kun havde med e-mail hosting at gøre. Det er helt normal procedure hos mange af internetudbyderne i Danmark.

”Vi fandt Gullestrupnet.dk, og fik lavet en aftale. De laver udelukkende den slags, og vi har haft et godt samarbejde med dem de sidste ti år uden problemer af den karakter, som vi ser lige nu. Gullestrup benytter Smartermail, som også har kørt i alle årene uden den slags problemer – indtil nu. De kan altså heller ikke gøre noget, da fejlen, som sagt, er en fejl i softwaren, og derfor er Smartertools, der er firmaet bag Smartermail, nødt til at få løst problemet  med softwaren for, at det hele kan fungere igen,” fortæller Daniel Badeby, og slutter med: ”Vi har sammen revurderet hele vores set up, og har lavet tiltag, der gerne skulle ende med, at det her ikke kan ske igen.”


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0